(538-45)
Do ministra infrastruktury i budownictwa skierowana została interpelacja poselska Józefa Lassoty (nr 2824) w sprawie niekorzystnych zmian wprowadzonych w szkoleniach kierowców zawodowych w brzmieniu:
Szanowny Panie Ministrze,
zwrócili się do mnie przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia zawodowego kierowców z prośbą o wyjaśnienie przyczyn niekorzystnych zmian wprowadzonych w szkoleniach kierowców zawodowych (rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 10 lutego 2016 roku, zmieniającym rozporządzenie w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy, Dz. U. z dnia 29 lutego 2016 roku pozycja 251).
Szczegółowo dotyczy to zmiany w systemie prowadzenia szkoleń okresowych w formie cyklu zajęć według zasad przewidzianych w § 1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzenia we fragmencie odnoszącym się do zmian w §. 11 ust. 2 znowelizowanego rozporządzenia o treści:“2. Zajęcia teoretyczne odbywane w ramach szkolenia, o którym mowa w ust. 1, są prowadzone zgodnie z zakresem tematów oraz liczbą godzin szkolenia określonymi w tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia.”
Wskazana tabela nr 2 załącznika obejmuje przeprowadzenie szkolenia w ramach dwóch bloków:
I blok
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa,
2. Aktualizacja wiedzy w zakresie zmian przepisów prawa i ich stosowania,
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego środowiska.
Jest to zakres tematów obowiązkowych, powtarzanych w trakcie każdego z 5 obowiązujących bloków w wymiarze - poz. 1 - 1 godzina i poz. 3 - 2 godziny zajęć teoretycznych. Tym samym suma godzin tematów obowiązkowych ulega zmniejszeniu przy realizacji tego samego programu w formie kursu.
II blok
Obejmuje realizację 3 tematów wybranych z fakultatywnych z pośród 19 tematów obejmujących zagadnienia określone w programie szkolenia okresowego - tabela nr 1 załącznika rozporządzenia. Tematy w ramach bloku wybierane są odpowiednio dla prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E lub D1, D1+E, D, D+E.Tematy nie mogą się powtarzać w cyklu zajęć.Wymiar czasowy został określony w wymiarze 1 godziny na każdy z wybranych tematów.
Dotychczas forma szkolenia cyklicznego była bardzo przyjazna przede wszystkim kierowcom wykonującym międzynarodowe przewozy drogowe oraz pracującym w systemie ruchu ciągłego np. służby komunalne, komunikacja miejska. Zaleta wynikała z faktu, że dotychczasowe rozporządzenie z dnia 1 kwietnia 2010 roku w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewozy drogowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1005) pozwalała realizować program szkolenia okresowego w postaci 5 modułów tematycznych (3 obowiązkowych + 2 fakultatywnych) w sposób niezależny. Czas realizacji każdego z modułów obejmował 7 godzin na każdy temat i mógł być realizowany w całym 5. letnim okresie np. raz w miesiącu jeden moduł. Przedsiębiorcy transportu drogowego ze względu na specyfikę pracy nie są w stanie zapewnić 5-dniowego okresu (wymaganego czasem szkolenia) wolnego dla kierowców, bez uszczerbku dla organizacji pracy. Stąd też forma szkolenia cyklicznego cieszyła się popularnością w wielu przedsiębiorstwach. Również kierowcy nie tracili swego czasu przeznaczonego na odpoczynek czy rzadki kontakt z rodziną.
Obecna nowelizacja spowoduje pogorszenie warunków realizacji oraz jakości szkolenia okresowego realizowanego w formie cyklicznej, gdyż:
1.Powoduje zróżnicowanie tematyki i zakresu szkolenia okresowego zależnie od stosowanej formy: kursowej lub cyklicznej.
Forma kursowa jak dotychczas obejmuje :
- 3 tematy obowiązkowe w wymiarze po 7 godzin każdy,
- 2 tematy wybierane fakultatywnie każdy w wymiarze po 7 godzin.
W sumie kursant zapoznaje się w każdym dniu szkolenia z jedną tematyką (!). Szkolenie w tej formie obejmuje również wyłącznie dwa tematy fakultatywne (!), co pozwala dobrać zagadnienia do faktycznych potrzeb kierowcy np. MPO – wywóz odpadów komunalnych, tartak – przewóz drewna itp. Również jak wskazuje już kilkuletnie doświadczenie wymiar czasowy modułów w pełni zaspokajał warunki niezbędne do ich realizacji.
Zmiana w formie cyklicznej powoduje realizację programu w następujący sposób:
- W każdym bloku realizowane są 3 tematy obowiązkowe w wymiarze od 1 do 2 godzin będzie czasem zbyt małym, aby zaktualizować wiedzę kierowców np. z zakresu zmiany czasu pracy lub przepisów transportowych. Fakt, że zagadnienia te będą powtarzane 5. krotnie, lecz w znacznych odstępach czasowych, nie pozwoli na utrzymanie ciągłości treści przekazywanych. Jest to niezgodne z zasadami współczesnego nauczania i będzie negatywnie wpływać na poziom wyszkolenia kierowców. Ponadto narusza to spójność szkolenia pod względem czasowym ze szkoleniem kursowym. W układzie cyklicznym czas łączny szkolenia w poszczególnych tematach wynosi:
1.Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa – 5 x 1 godz. = 5 godzin,
2.Aktualizacja wiedzy w zakresie zmian przepisów prawa i ich stosowania – 5 x 1 godz. = 5 godzin,
3.Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska – 5 x 2 godz. = 10 godzin.
- Ponadto w każdym bloku realizowane mają być 3 tematy fakultatywne w wymiarze po 1 godzinie (!). Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia określone w tabeli nr 1 w pozycjach 2-20. Ponieważ w cyklu tematy te nie mogą się powtarzać (patrz przypis 3 pod tab. 2) oznacza to w praktyce realizację 15 różnych tematów w ramach jednego cyklu szkolenia okresowego. Spowoduje to poważne obniżenie wartości szkolenia poprzez niedostateczny czas na realizację wielu istotnych zagadnień np. mocowanie ładunków, czy przewozy towarów szybko psujących się oraz oderwanie tematyki szkolenia od potrzeb kierowców. Przekazywanie, a w zasadzie jedynie sygnalizowanie 15 różnych tematów spowoduje obniżenie zainteresowania szkoleniem. Kierowcy i przedsiębiorcy odbiorą to jako kolejne szkolenie bez wartości do odfajkowania, a przez co istnieje zagrożenie występowania patologii .
- Tematy w ramach bloku mają być dobierane odpowiednio do kategorii prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E lub D1, D1+E, D, D+E i nie mogą się powtarzać w cyklu. Problemem jest fakt, żetabela nr 1 przewiduje jedynie 8 tematów , które spełniają kryteria tematyczne dla prawa jazdy kategorii D1, D1+E, D, D+E.Pozostałe tematy nie spełniają żadnych kryteriów, aby można je było wykorzystać w tej grupie przewozów.
Powstaje wobec tego pytanie jak zrealizować 15 niepowtarzalnych tematów?
Moi rozmówcy zwrócili również uwagę, że zwracając się do urzędów z prośbą o wyjaśnienie w poruszanej tematyce, unikano odpowiedzi i spotkania w celu omówienia tematów.
Mając powyższe na uwadze moje pytania do Pana Ministra:
1.Czemu ma służyć tak radykalna zmiana jednej tylko formy szkolenia okresowego?
2.Jaki jest cel merytoryczny powyższej zmiany?
3.W jaki sposób ma być realizowane szkolenie okresowe dla kategorii prawa jazdy D1, D1+E, D, D+E w formie cyklu zajęć przy zmienionych zasadach?
Z poważaniem, Józef Lassota