W sprawie dostosowania zieleni przydrożnej do wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego w interpelacji poselskiej nr 6273 zwrócił się do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej poseł Mieczysław Marcin Łuczak.
Interpelacja (nr 6273)
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie dostosowania zieleni przydrożnej do wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego
Szanowny Panie Ministrze! Analiza wypadków drogowych wskazuje, że liczba tych zdarzeń i liczba ofiar śmiertelnych jest ściśle uzależniona od ilości drzew utrzymywanych przy drogach. Nieprawidłowo umiejscowiona zieleń przydrożna stwarza wiele zagrożeń, m.in. ogranicza widoczność znaków drogowych i sygnalizatorów, ogranicza widoczność innych uczestników ruchu drogowego na zakrętach i łukach, zasłania widoczność przed wyjazdami z posesji, przejazdami kolejowymi, system korzeniowy powoduje również rozsadzanie nawierzchni dróg.
Zieleń przydrożna wymaga dostosowania do wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto dostosowana do potrzeb dzisiejszej komunikacji zieleń przydrożna powinna spełniać możliwie wszystkie wymogi określone prawem, tj. wymóg ochrony użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka, ochrony nawierzchni przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochrony przyległego terenu przed nadmiernym hałasem. Zieleń przydrożna powinna spełniać również właściwe funkcje estetyczne, jednakże nade wszystko nie może zagrażać bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego.
W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytania:
1. Czy projekty otoczenia jezdni są przyjmowane zgodnie z zasadami urządzania zieleni przydrożnej uwzględniającymi również bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?
2. Czy nieprawidłowo urządzona zieleń przydrożna jest dostosowywana do określonych wymogów?
Z poważaniem
Poseł Mieczysław Marcin Łuczak
Wieluń, dnia 18 czerwca 2012 r.