(Fot.: PD@N 466-46 i 463-36)
Jak już wcześniej informowaliśmy Beata Mazurek (fot.) złożyła interpelację (nr 17424) w sprawie weryfikacji pytań egzaminacyjnych na teoretycznej stosowanych przy egzaminie prawa jazdy kat. B. Posłanka podkreślała, iż do 19 stycznia br. baza pytań była jawna, dzisiaj sytuacja jest odwrotna. Pytania egzaminacyjne są tajne, a nadto różne w różnych ośrodkach egzaminacyjnych, przygotowywane przez dwa różne podmioty. Jednym z powodów takiej sytuacji jest fakt, że nikt z MTBiGM nie kontroluje przygotowanych zestawów pytań. W oryginalnym projekcie rozporządzenia (wersja z 30 listopada 2011) znajdował się zapis dotyczący wymogu zatwierdzania przez resort pytań, ostatecznie nie pojawił się. I dalej Beata Mazurek pytała o działania resortu, aby ujednolicić bazy. Czy i kto nadzoruje pracę podmiotów przygotowujących systemy i weryfikuje trafność zaszeregowania przez nie pytań do odpowiedniej punktacji? - pyta dalej.
Dzisiaj publikujemy odpowiedź udzieloną przez Macieja Jankowskiego, (fot.) podsekretarza stanu w ministerstwie transportu. Tekst otrzymaliśmy dzięki życzliwości posłanki Beaty Mazurek, mimo iż przesłany do Kancelarii Sejmu w dniu 31 maja, do dnia dzisiejszego nie został opublikowany.
Co odpowiedział resort? Wskazał na WORD jako jednostkę zamawiającą egzaminacyjny system teleinformatyczny, a tym samym pytań odpowiadających przepisom scenariuszy, opisów i wizualizacji, także WORD “odpowiada bezpośrednio za sprawdzenie, czy są one prawidłowe i mogą być zastosowane na egzaminie państwowym. Zgodnie z wiedzą posiadaną przez resort dla sprawdzenia poprawności przygotowanych i umieszczonych w systemach teleinformacyjnych WORD, zestawów informacji służących do generowania pytań egzaminacyjnych powołane były zespoły eksperckie, które sprawdziły czy są one właściwie przygotowane” - informuje dalej sekretarz Jankowski. I kontynuuje: “W przypadku pojawienia się skarg dotyczących pytań egzaminacyjnych resort transportu będzie przekazywał informacje w tym zakresie właściwym marszałkom województw”. Odpowiadający wskazuje, iż zakres pytań był określony jednoznacznie, podobnie sposób tworzenia baz i oceny. Tu cytat: “Biorąc pod uwagę w mojej ocenie przygotowane przez różne podmioty dane i informacje niezbędne do wygenerowania pytań, ze względu na właściwe zastosowanie przepisów przedmiotowego rozporządzenia są na jednakowym poziomie trudności. Tezę tą potwierdzają wyniki części teoretycznej egzaminów państwowych na prawo jazdy przeprowadzanych po 18 stycznia 2013 r.” I podsumowuje: Jednocześnie pragnę wskazać, że Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podjęło działania zmierzające do wypracowania mechanizmu formalnego lub prawnego nadzoru nad treściami wchodzącymi w skład pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy. Podsumowując pragnę wskazać, że w mojej ocenie nowy system przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy, a w szczególności brak stałej “bazy” pytań egzaminacyjnych przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego ze względu na fakt, że kandydaci na kierowców nie będą uczyli się pytań egzaminacyjnych na pamięć”.
(Fot.: TPD@N 466-47-48)