Legislacja

„Zielone strzałki” zaczynają obowiązywać

24 maja 2008

Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 marca 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Rozwiązanie to ma pozwolić na rozkorkowanie ulic. Zgodnie z rozporządzeniem sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką będzie stosowany jeżeli w czasie, gdy nadawany jest sygnał czerwony, istnieje możliwość ruchu pojazdów skręcających w prawo lub w lewo. Stosowanie na skrzyżowaniach zielonej strzałki będzie możliwe pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i pojazdom, które mają zielone światło. – Trzeba postawić na edukację kierowców – przyznaje Andrzej Bogdanowicz, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwa Infrastruktury. Policja traktuje skręt bez strzałki jako wjazd na czerwonym świetle. Grozi za to do 500 zł mandatu. Za skręt bez zatrzymania się przed strzałką kierowca płaci 100 zł. Rezygnacji ze strzałek nie wymaga od nas Unia Europejska, choć jeszcze kilka lat temu Ministerstwo Transportu przekonywało, że tak właśnie jest. Pojawiły się na polskich drogach sześć lat temu. Zastąpiły te z lat 80., malowane na metalowych tabliczkach.