Legislacja

Znak drogowy D-44 bez funkcji zakazującej

13 kwietnia 2012

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyeliminowania podwójnej karalności kierowców parkujących swoje pojazdy w strefie płatnego parkowania bez uiszczenia należnej opłaty za parkowanie - 5 kwietnia 2012 r.

Warszawa, 5 kwietnia 2012 r.

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Rzecznik Praw Obywatelskich

Irena LIPOWICZ

RPO-648278-V/10/TS

00-090 Warszawa Tel. centr. 22 551 77 00

Al Solidarności 77 Fax 22 827 64 53

Pan Sławomir Nowak

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Szanowny Panie Ministrze Z zadowoleniem przyjęłam informację, iż kierowany przez Pana resort podjął działania zmierzające do wyeliminowania podwójnej karalności kierowców parkujących swoje pojazdy w strefie płatnego parkowania bez uiszczenia należnej opłaty za parkowanie (pismo z dnia 16 lutego 2012 r., Nr TD-2km-073-l/12). Z informacji zamieszczonych na stronach internetowych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, iż przygotowany został projekt rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, który nowelizuje § 58 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia. W wyniku zaproponowanej nowelizacji, zmianie ma ulec zakres funkcji zakazującej znaku drogowego D-44. Znak “strefa parkowania", który obecnie zakazuje postoju pojazdu w strefie płatnego parkowania bez wniesienia należnej opłaty, ma po nowelizacji zabraniać postoju pojazdu poza miejscem wyznaczonym do parkowania. Aczkolwiek wydaje się, że rozwiązania zawarte w przedmiotowym projekcie rozporządzenia doprowadzą do zniesienia podwójnych sankcji za naruszenie obowiązku wniesienia opłaty za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania, to jednak rozwiązania te mogą jednocześnie przyczynić się do powstania niekorzystnych zjawisk w funkcjonowaniu stref płatnego parkowania. W szczególności chodzi tu o proponowaną zmianę treści § 58 ust. 4 rozporządzenia, która spowoduje, że w strefie parkowania zabroniony będzie postój pojazdu poza miejscem wyznaczonym. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że strefy płatnego parkowania wprowadza się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych. Mimo, że organ zarządzający ruchem na drogach położonych w strefie płatnego parkowania ma obowiązek wyznaczyć miejsca przeznaczone na parkowanie (art. 13b ust. 6 ustawy o drogach publicznych), w praktyce wiele miejsc nadających się do postoju pojazdów nie jest formalnie oznaczonych właściwymi znakami drogowymi (D-18, P-18, P-19, P-20). Kierowcy parkują jednak swoje samochody na takich miejscach, wnosząc opłaty za parkowanie. Wprowadzenie na obszarze strefy płatnego parkowania zakazu postoju pojazdu poza miejscem do tego wyznaczonym spowoduje ograniczenie ilości miejsc parkingowych, których liczba  już przy obecnych regulacjach zazwyczaj jest zbyt mała, aby zaspokoić zapotrzebowanie kierowców. Deficyt miejsc postojowych występujący na obszarach stref płatnego parkowania ulegnie zatem dalszemu powiększeniu. Z treści art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych jednoznacznie wynika, że opłatę za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pobiera się w przypadku parkowania pojazdu w wyznaczonym do tego miejscu. Praktyka dowodzi jednak, iż większość zarządów dróg stoi na stanowisku, że obowiązek wnoszenia opłat za parkowanie dotyczy całego obszaru strefy płatnego parkowania, w tym również parkowania poza wyznaczonymi miejscami. Skutkiem tego, opłatami dodatkowymi, o których mowa w art. 13f ustawy o drogach publicznych, obciążani są również kierowcy, którzy zaparkowali swoje pojazdy na terenie strefy płatnego parkowania w innych miejscach niż wyznaczone, bez uiszczenia opłaty za parkowanie. W przypadku wprowadzenia zakazu postoju pojazdów poza miejscami do tego wyznaczonymi, zaparkowanie samochodu w miejscu niewyznaczonym bez wniesienia opłaty za parkowanie narazi zatem kierowcę zarówno na odpowiedzialność za wykroczenie, jak i na sankcję administracyjną w postaci opłaty dodatkowej, o której mowa w art. 13f ustawy o drogach publicznych. W związku z powyższym, zwracam się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o wzięcie pod uwagę w dalszych pracach legislacyjnych nad projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, że w przypadku wejścia w życie zmian zaproponowanych w przedmiotowym projekcie, istnieje możliwość wystąpienia negatywnych skutków dla użytkowników strefy płatnego parkowania. Dlatego też proszę o rozważenie, czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby całkowite pozbawienie znaku drogowego D-44 funkcji zakazującej, co sugerowałam w wystąpieniu z dnia 5 sierpnia 2010 r.

Łączę wyrazy szacunku

/-/ Irena Lipowicz