^ Jan Szumiał, założyciel i właściciel PRASKIEJ AUTO SZKOŁY w Warszawie
Motorower to pojazd dwu lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cm3 lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h.
Czterokołowiec lekki - pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h
Od 19 stycznia 2013 r. Do kierowania takimi pojazdami będzie uprawniało prawo jazdy kat. AM. Aby je otrzymać trzeba będzie mieć ukończone 14 lat, uzyskać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami z tej grupy. Odbyć szkolenie w ośrodku szkolenia w wymiarze nie mniejszym niż 10 godzin szkolenia teoretycznego i 10 godz. szkolenia praktycznego. Zdać egzamin państwowy z części teoretycznej (testy - 32 pytania, czas 25 minut) i praktycznej. Egzamin praktyczny ma odbywać się motorowerem. Na egzamin praktyczny trzeba będzie stawić się w odpowiednim stroju motocyklisty (m.in. obuwie wiązane na płaskiej podeszwie, spodnie z długimi nogawkami, kurtka z długimi rękawami zapinana na guziki lub suwak, rękawice zakrywające całe dłonie)
W trakcie tej części egzaminu będzie trzeba omówić stan techniczny pojazdu i oświetlenie, sprawdzić naciąg łańcucha (jeżeli jest), zdjąć z podnóżka, przemieścić motorower i ponownie podeprzeć na podnóżku. Następnie wykonać na placu:
*slalom wolny - jazda po łukach w kształcie 8 (5x) i pomiędzy 5 bramkami (2x) na placu manewrowym
*slalom szybki (min 30 km/h) pomiędzy 5 pachołkami na drugim lub 3 biegu
*ruszanie na wzniesieniu
*hamowanie awaryjne
* jazda po mieście trasą wyznaczoną (opis trasy wywieszony w WORD w miejscu ogólnodostępnym)
Czas egzaminu praktycznego, min. 25 minut.
Osoba posiadająca kartę motorowerową, będzie mogła wymienić ją na prawo jazdy kat. AM po przedłożeniu w urzędzie odpowiednim do miejsca zamieszkania następujących dokumentów: wniosek o wydanie prawa jazdy; orzeczenie lekarskie; fotografia; zgoda rodzica lub opiekuna, jeżeli osoba jest niepełnoletnia; potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie prawa jazdy. Osoba, która przed dniem wejścia w życia ustawy ukończy lat 18 będzie mogła kierować motorowerem nie posiadając prawa jazdy; uznaje się za uprawnioną do kierowania motorowerem na terytorium RP. Wobec tej osoby nie wymaga się posiadania dokumentu stwierdzającego to uprawnienie. (źródło:Dz. U z 10.02.2011; rozp. z dn. 31.07.2012;z dn. 13.07.2012)
Nieustannie zwiększa się ilość motorowerów i czterokołowców na polskich drogach. Rośnie ilość wypadków z ich udziałem. Przyczyny są różne. Najczęściej, nie respektowanie przepisów ruchu drogowego. Wiele osób po prostu ich nie zna.
Osoby chcące kierować tymi pojazdami będą musiały przejść odpowiednie przeszkolenie teoretyczne i praktyczne oraz zdać egzamin państwowy. Ich dane będą wprowadzone do ewidencji CEPiK.
Wprowadzenie kategorii AM prawa jazdy w zamian za kartę motorowerową daje także możliwość wyeliminowania z ruchu drogowego osób, które ze względu na stan zdrowia nie powinny kierować tymi pojazdami. Jednak jest to rozwiązanie częściowe. Nie dotyczy ono osób pełnoletnich w dniu wejścia w życie ustawy. I nadal będą kierować motorowerami i czterokołowcami lekkimi bez względu na (nie)znajomość przepisów ruchu drogowego, stan zdrowia, często, mimo obowiązywania ich orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów. Obecnie, wiele młodych osób jeździ skuterami bez żadnych uprawnień.
Bardzo ważnym elementem jest determinacja i konsekwencja policji, straży gminnych-miejskich i innych służb porządkowych w egzekwowaniu posiadania prawa jazdy od osób poruszających się tymi pojazdami po drogach publicznych i przestrzegania przez nie przepisów ruchu drogowego. Może powstrzyma to również od robienia prezentów pierwszo komunijnych w postaci skuterów i czterokołowców dzieciom ośmioletnim? Czy tak będzie? Czas pokaże.
(Fot.: PD@N 443-25jm)