News tygodnia

Jest system nowego egzaminu teoretycznego

31 stycznia 2012

31 stycznia 2011 r. w Warszawie odbyła się zorganizowana przez Instytut Transportu Samochodowego prezentacja nowego systemu egzaminowania opracowanego przez ITS połączona z praktycznym pokazem jego działania. Omówiono również dotychczasowe, ponad roczne działania ITS na rzecz WORD związane z ustawą o kierujących pojzadami. Wśród zaproszonych gości obecny był przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz dyrektorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego z całej Polski. Redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS, o wyjaśnienie kilku kwestii, tak żywo nurtujących środowisko szkoleniowców i egzaminatorów, poprosiła dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego, Andrzeja Wojciechowskiego.

379b42d1302ac5a82c808be5e8bc2a688f3c9b0a

 

^ Andrzej Wojciechowski, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego

Pytanie redakcji tygodnika PD@N:5 stycznia br. minister Sławomir Nowak poinformował, iż chce, aby nowy system zdawania na prawo jazdy zaczął obowiązywać od stycznia 2013 roku, a nie jak pierwotnie planowano, od 11 lutego 2012 r. Dzisiaj nowela ustawy czeka już tylko na publikację. “Vacatio legis” aktu zostało wydłużone do 19 stycznia 2013 r. “Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które są odpowiedzialne za egzaminowanie, nie są odpowiednio przygotowane do przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy na nowych zasadach” - informowało ministerstwo. Czy rzeczywiście tak wyglądała sytuacja?

Odpowiedź dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego, Andrzej Wojciechowskiego: W imieniu ośrodków egzaminowania wypowiedzieć powinno się Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów WORD. Nie stało się tak. Owszem kilku dyrektorów WORD zabrało głos w tej sprawie, ale trudno tu mówić o oficjalnym stanowisku środowiska.

Muszę jednak podkreślić, iż opinie, jakoby część winy za obecną sytuację ponosił ITS, są nieuzasadnione. Otóż nowy system egzaminowania zaprezentowaliśmy już 3 listopada 2011 r. Miało to miejsce w sali egzaminacyjnej WORD Warszawa. Wśród zaproszonych na pokaz znaleźli się przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. oraz firmy Hewlett-Packard. Prace zespołu opracowującego nowe pytania egzaminacyjne były na tyle zaawansowane, że 20 stycznia br. pierwszy ich pakiet przekazaliśmy do akceptacji Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Podsumowując - po akceptacji przygotowanej bazy pytań - byłoby możliwe przeprowadzanie egzaminów na nowych zasadach już 11 lutego 2012 r.

Pytanie:Poprosimy o szczegóły. Czy jest to komplet wymaganych pytań do nowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy?

Odpowiedź: W przygotowanym pakiecie znalazło się 640 pytań wymaganych oraz 227 dodatkowych. Na ich podstawie możliwe jest przeprowadzenie egzaminów państwowych na wszystkie kategorie prawa jazdy. Dzisiaj czekamy na zatwierdzenie bazy. ITS terminowo wywiązał się ze swoich zadań.

Pytanie:A system teleinformatyczny? Podczas debaty plenarnej nad projektem noweli ustawy o kierujących pojazdami i ustawy “Prawo o ruchu drogowym” posłowie pytali: “Kto i dlaczego oraz na jakiej podstawie prawnej podjął decyzję, aby wskazać jako wykonawcę systemu teleinformatycznego Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych i jego podwykonawcę, firmę Hewlett Packard?” My zapytamy: czy ITS prace w tym zakresie zakończył?

Odpowiedź: Te prace w pewnym momencie zawiesiliśmy. Powód - otóż KSD WORD zaprezentowało własną koncepcję realizacji systemu teleinformatycznego. Rolę ITS starano się sprowadzić wyłącznie do opracowującego bazę pytań egzaminacyjnych. Dowiedzieliśmy się o istnieniu firm zainteresowanych opracowaniem systemu teleinformatycznego. Zaskoczyła nas koncepcja, w której pierwszoplanową rolę miałyby pełnić duże komercyjne firmy, obsługujące systemy WORD-ów i starostw, posiadające dostęp do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a wszystko za wielokrotnie wyższą opłatę. Nawet negocjowaliśmy ewentualne zasady współpracy z nimi. Bez rezultatów. Wobec tego, po 16 grudnia ub.r., wróciliśmy do wcześniejszej koncepcji. Obowiązują nas umowy z WORD-ami i czując się w obowiązku kontynuacji, dokończyliśmy prace nad kompletnym systemem teleinformatycznym.

Pytanie:Czy to system, który został zaprezentowany WORD-om w dniu dzisiejszym?

Odpowiedź: Tak. Mimo straconego czasu, udało się.Przygotowaliśmy rozwiązanie, w pierwszym etapie, bez inwestycji sprzętowych. System został opracowany w oparciu o znane nam projekty rozporządzeń.

 

Pytanie:Wracając do bazy pytań egzaminacyjnych, czy jest możliwe, aby została opracowana poza ITS?

Odpowiedź: ITS jest placówką naukową nadzorowaną przez Ministerstwo Transportu. Wśród powierzonych jej zadań jest opracowanie pytań do egzaminu państwowego na prawo jazdy. Czy baza może być opracowana poza ITS? Oczywiście, tak, jednak pozostaje kwestia kompetencji m.in. w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Instytut ma ogromne doświadczenie w zakresie brd, w tym kilkadziesiąt międzynarodowych projektów badawczych realizowanych krajach Unii Europejskiej. Oczywiście, to ministerstwo ostatecznie podejmuje decyzję. Ono też ponosi odpowiedzialność za akceptację bazy pytań, która ma decydujący wpływ na bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie:Czy, Pana zdaniem, baza pytań egzaminacyjnych obowiązujących na egzaminie państwowym może być oddana w prywatne ręce?

Odpowiedź:Raz jeszcze podkreślę - to obszar, w którym istnieje odpowiedzialność państwa za bezpieczeństwo obywateli.

Dziękujemy za rozmowę

 

(Fot.: PD@N 414-30)