News tygodnia

Karta rowerowa

Autor: Informacje zebrała Redakcja Prawo Drogowe@NEWS

10 sierpnia 2005

Egzaminy na kartę rowerową lub motorowerową

Organizatorem egzaminów na kartę rowerową lub motorowerową może być każdy (także osk). Warunkiem przeprowadzania takich egzaminów jest udział w nich policjanta ewentualnie egzaminatora lub nauczyciela, najlepiej od wychowania komunikacyjnego. Natomiast obowiązek wydania takiej karty spoczywa na dyrekcji szkoły lub gimnazjum. Karty wydawane są bezpłatnie. Problemem jest natomiast szkolenie kandydatów na posiadaczy kart, szczególnie motorowerowej. Większość szkół, które mają obowiązek prowadzić zajęcia w zakresie wychowania komunikacyjnego, nie posiada motorowerów i nie jest w stanie samodzielnie nauczyć młodzież praktycznego prowadzenie pojazdu oraz jego podstawowej budowy.

Szkolenie na kartę rowerową lub motorowerową

Inicjatywa Dyrektora WORD w Suwałkach - Aleksandra Czupra, o tworzeniu Gminnych Centrów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wychodzi naprzeciw tego typu problemom. Gminne Centra działające już na terenie woj. podlaskiego wyposażone są m/n w rowery i motorowery. Ideałem jest aby opiekunem takich ośrodków był nauczyciel, który posiada uprawnienia instruktora nauki jazdy. Tak jest w pierwszych dwóch w kraju, GC BRD : w Raczkach i w Bakałarzewie w powiecie suwalskim. Tam nauka zarówno teoretyczna i praktyczna odbywa się zgodnie ze wszystkimi zasadami i przepisami ruchu drogowego. Wynikiem tego jest fakt, iż z takich gmin rekrutują się uczestnicy powiatowych i wojewódzkich finałów Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy o BRD, gdzie reprezentują wysoki poziom wiedzy i właściwe przygotowanie. Tworzenie GC BRD bezpośrednio w gminie, w środowisku wiejskim, jest również zasadne, chociażby dlatego, aby prowadzić edukację w zakresie bezpiecznego poruszania się dzieci i młodzieży po drogach, przy których brak jest chodników, utwardzonych poboczy, świateł drogowych czy oznakowanych przejść dla pieszych, szczególnie w okresie jesienno-zimowym kiedy bardzo szybko zapada zmrok, a dzieci musza wrócić ze szkoły do domu. Gminne Centra służą nie tylko do nauki jazdy rowerem lub motorowerem czy poznawania przepisów o ruchu drogowym, ale również do przeprowadzania egzaminów na kartę rowerową i motorowerową. Mogą one służyć również Policji na spotkania z mieszkańcami w celu prowadzenia zajęć prewencyjnych jak również mogą być wykorzystywane odpłatnie przez Ośrodki Szkolenia Kierowców. W regionach turystycznych mogą być wykorzystywane również przez turystów i wczasowiczów również w celu zdobycia kart rowerowych i motorowerowych. Aktualnie na terenie woj. podlaskiego działa 12 Gminnych Centrów BRD z tego pięć w powiecie suwalskim. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Suwałkach prowadzi Krajowy Rejestr Gminnych i Miejskich Centrów BRD i wydaje stosowne certyfikaty.

Widoczny rower - odblaski pomogą ocalić życie!

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego patronuje akcji informacyjnej Widoczny rower. WIDOCZNY ROWER - inicjatywa firmy Kross s.a., największego producenta rowerów w Europie oraz Fundacji Doroty Stalińskiej "NADZIEJA", mająca na celu zwiększenie widoczności i bezpieczeństwa rowerzystów korzystających z dróg publicznych - zwłaszcza dzieci i młodzieży podczas wakacji.

Jak ważna jest widoczność na drodze? Od zmroku do świtu zdarza się ok. 50% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, choć na drogach ruch jest wtedy nawet dziesięciokrotnie mniejszy. W 2004 roku w wypadkach drogowych w całej Polsce zginęło 5,443 osoby z czego ok. 50% (2,748 osób) to piesi, rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści - czyli tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Te tragiczne statystyki można zmniejszyć uświadamiając wszystkim, jak ważna jest widoczność dla bezpieczeństwa na drodze. Z doświadczeń Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, iż na skutki zdarzeń drogowych ma wpływ szereg różnych czynników m.in.: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy, zła infrastruktura drogowa czy alkohol. W każdym przypadku jednak na przebieg zdarzenia drogowego wpływ ma przede wszystkim widoczność - ten czynnik decyduje o czasie reakcji i drodze hamowania pojazdu. Warto uświadomić sobie, iż w przypadku pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h w czasie 1. sekundy reakcji kierowcy pojazd przemierza ok. 20 m. Dopiero po tym dystansie kierowca jest w stanie rozpocząć rzeczywiste hamowanie pojazdu.

Elementy odblaskowe na nieoświetlonej drodze pozwalają zauważyć rowerzystę czy też pieszego w światłach mijania samochodu już z odległości kilkuset metrów, gdy bez tych elementów kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie na kilka metrów przed pojazdem. Oznacza to, że kierujący pojazdem nie ma szans wykonać żadnego manewru. Jak często zdarzyło nam się widzieć nieoświetlone sylwetki na polskich drogach!?

Słowa kluczowe egzamin na kartę rowerową
Źródła WORD w Suwałkach Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Fundacja Doroty Stalińskiej "NADZIEJA" Kross s.a. Informacje zebrała Redakcja Prawo Drogowe@NEWS