Nasi Czytelnicy są zawodowo zainteresowani bezpieczeństwem ruchu drogowego. Właśnie z tego powodu, z prośbą o osobistą wypowiedź zwróciliśmy się do Marii Dąbrowskiej-Loranc z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. Zapytaliśmy o plany, ale także o oczekiwania.
Pani Marii – z okazji jubileuszu 60-lecia ITS - gratulujemy odznaczenia i życzymy spełnienia marzeń zarówno tych w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS
^ mgr inż.Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Instytutu Transportu Samochodowego
Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest niewątpliwie jednym z głównych obszarów działalności ITS. Instytut jest jedyną placówką naukowo-badawczą, która zajmuje się tym problemem w ujęciu interdyscyplinarnym od 60 lat, podobnie jak wyspecjalizowane jednostki w innych krajach europejskich.
Misją Instytutu jest dostarczenie rzetelnej wiedzy i stworzenie podstaw merytorycznych do prowadzenie działań mających na celu minimalizację zagrożeń na drogach, a poprzez to poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Misja jest realizowana w ramach programów naukowo-badawczych i wdrożeniowych oraz działalności popularyzatorskiej i edukacyjnej. Ogromne znaczenie przykłada się do współpracy na poziomie krajowym i międzynarodowym zarówno ze środowiskiem naukowym jak i praktyków.
Centrum BRD ITS już w latach 90-tych włączyło się czynnie w nurt europejskich prac nad poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego i stało się cenionym partnerem współpracującym w realizacji europejskich projektów finansowanych ze środków na naukę w ramach VI i VII projektu ramowego, czy grantów finansowanych przez Dyrekcję Generalną DG TREN i DG MOVE.
Nasze plany na przyszłość to kontynuacja dotychczasowej polityki. Nasza już 20-letnia działalność na niwie międzynarodowej pozwoliła nam na zajęcie miejsca jednostki wysoko wyspecjalizowanej, merytorycznej, z odpowiednim zapleczem eksperckim i badawczym. Jesteśmy chętnie zapraszani jako partnerzy do realizacji wspólnych europejskich projektów.
Szkolenie kierowców jest bardzo poważnym problemem w bezpieczeństwie ruchu drogowego. W Instytucie realizowanych jest bardzo wiele prac dotyczących zarówno programów, treści i metod szkolenia, materiałów edukacyjnych jak i jakości pracy ośrodków szkolenia kierowców oraz przygotowania kadry. W poprzednich latach opracowano między innymi model szkolenia kandydatów na kierowców w oparciu o najnowszą wiedzę światową oraz krajowe doświadczenia, procedurę oceny jakości pracy ośrodków szkolenia, standardy kwalifikacji zawodowych instruktora i egzaminatora, metody oceny pomocy dydaktycznych.
Najnowsze prace w ramach grantów europejskich dotyczyły nowego modułu szkolenia kierowców pozwalającego na realizację najwyższego poziomu celów wg matrycy GADGET związanego z kształtowaniem postaw i zachowań kierowców. W ramach projektu CLOSE TO dokonano pilotażowego wdrożenia modułu edukacyjnego polegającego na przeprowadzeniu zajęć z “peer mentorem”, czyli młodym kierowcą sprawcą wypadku, który dzieli się z kursantami swoimi doświadczeniami. Dzięki zaangażowaniu ośrodków szkolenia kierowców udało się przeszkolić instruktorów i przeprowadzić zajęcia z grupą kilkuset kandydatów na kierowców. Badania ewaluacyjne wdrożenia pozwoliły potwierdzić wpływ realizacji modułu CLOSE TO na postawy młodych kierowców. Projekt spotkał się również z przychylnym przyjęciem resortów sprawiedliwości, transportu oraz środowiska szkoleniowców.
Kolejny projekt ERIC polegał na przygotowaniu i wdrożeniu multimedialnych programów edukacyjnych w zakresie dwóch modułów tematycznych: zmęczenia i fizyki jazdy. Oba programy spotkały się z dużym zainteresowaniem kierowców. Płyty z programami zostały przekazane do zainteresowanych jednostek szkoleniowych i są wykorzystywane podczas szkoleń.
Obecnie kończy się projekt BestPoint dotyczący systemu punktów karnych. Dokonano oceny wszystkich europejskich systemóworaz prowadzonych badań.Wynikiem pracy będzie monografia na temat najlepszych praktyk w tym zakresie oraz sugestie dla Komisji Europejskiej odnośnie wprowadzenia wspólnych europejskich zaleceń odnośnie systemu punktów karnych.
Wychodząc naprzeciw problemom demograficznym i biorąc pod uwagę znaczny wzrost udziału w ruchu drogowym starszych kierowców opracowano pakiet edukacyjny Kierowca 50+. Starzenie się społeczeństw krajów uprzemysłowionych dotyczy całego świata i ma charakter trwały. Szacuje się, że do 2050 roku w krajach Unii Europejskiej odsetek osób w wieku 50 i więcej lat będzie wynosił prawie 50%. Pakiet jest przeznaczony dla ośrodków, które będą prowadzić szkolenia dla kierowcóww wieku 50 lat i więcej w celu zapewnienia im jak najdłuższej mobilności bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.
Moim marzeniem jest coraz większe zainteresowanie projektami realizowanymi przez Instytut. Mogę śmiało stwierdzić, że wyniki naszych prac to najnowsza wiedza światowa w tym zakresie. Mamy potencjał kadrowy i jesteśmy otwarci na wszelka współpracę. Wydaje nam się, że wspólnie z ośrodkami szkolenia kierowców szczególnie pod patronatem ITS oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego możemy bardzo dużo zdziałać co pozwoli na znaczna redukcje zagrożenia na polskich drogach.
Przed nami stoi teraz wielkie wyzwanie. Zgodnie z decyzją Ministra Transportu rozpocznie się przygotowanie Narodowego Programu Poprawy BRD do 2020 roku. Chciałabym bardzo, aby nasze doświadczenie było wykorzystane w tych pracach. Aby dzięki Narodowemu Programowi udało się wdrożyć nowy nowoczesny system szkolenia kierowców w Polsce, który będzie akceptowany przez wszystkie środowiska zarówno szkoleniowców jak i egzaminatorów, który pozwoli na przygotowanie bezpiecznego kierowcy.
(Fot.: PD@N 434-120jm)