(272-2) (272-5)
^CANCA - operator przewozów tramwajowych w Nicei wprowadził do eksploatacji pierwszy tramwaj Citadis produkcji Alstom wyposażony w baterie pozwalające pokonać odcinek trasy. Dzięki temu powstała pierwsza na świecie linia, gdzie planowo kursują pojazdy wykorzystując na części trasy sieć trakcyjną, a na części pobierając energię z baterii. Powodem do takiego działania była chęć zachowania obecnego wyglądu placów: Place Masséna i Place Garibaldi (foto powyżej) z widokiem pozbawionym sieci trakcyjnej. CANCA złożyło zamówienie w 2004 roku w koncernie Alstom na dostawę kompleksowego systemu z 20 tramwajami Citadis. Wartość tego kontraktu wynosiła 57 milionów €.
"Tramwaj jest trendy": oczywiście ten nowoczesny, szybki i pojemny a przede wszystkim, ten przyjazny pasażerowi. '”To nie kwestia mody, lecz czysta kalkulacja” - twierdzą francuscy specjaliści do spraw transportu. Wyjaśniają, że tramwaj znacznie mniej zanieczyszcza powietrze, stwarza mniej hałasu i jest 6-krotnie tańszy od metra. Francja przeżywa prawdziwy renesans tramwajowy. Wracają do łask, bo są ekologiczne, dość szybkie i o wiele tańsze od metra. W ostatnich latach sieć tramwajową odbudowują m.in. Lyon, Nicea, a także Bordeaux, gdzie w centrum wagony są zasilane z umieszczonej między torami tzw. trzeciej szyny. Nie zainstalowano tam słupów i trakcji, bo władze miasta uznały, że będą one szpecić zabytkową dzielnicę. W 1992 r. tramwaj wrócił na obrzeża stolicy Francji.
A przy torach tramwajowych znaki drogowe:
Traversée d’une voie réservée au tramwaj -
Znak informujący, o skrzyżowaniu z torami tramwajowymi, gdzie tramwaj ma pierwszeństwo. Zanim przejdziemy przez tory należy upewnić się, że pojazd nie nadjeżdża.
(272-14)
Attention, approche d’une voie réservée au tramway
Znak ostrzegawczy, zbliżamy się do skrzyżowania z torami, gdzie tramwaj ma pierwszeństwo. Trzeba zachować ostrożność.
(272-15)