(Fot.: PD@N 461-9sejm Krzysztof Białoskórski)
Sejm RP na swoim 38. posiedzeniu plenarnym w dniu 19 kwietnia br. przyjął pierwszą z pakietu tzw. ustaw deregulacyjnych. Za jej przyjęciem zagłosowało 368 posłów, przeciwnego zdania było 59, a jeden poseł wstrzymał się od głosu. Przypomnijmy przyjęty akt łagodzi (ogranicza lub likwiduje) wymogi dostępu do 50 zawodów, w tym instruktora nauki jazdy i egzaminatora, ale też taksówkarza i innych. Poseł Józef Zych przestrzegał, że ustawa może być sprzeczna z konstytucją. Przedstawiciel rządu wiceminister sprawiedliwości Michał Królikowski zapewniał, że nie ma takiego ryzyka. Chodzi o ograniczenie części wymogów formalnych w dostępie do zawodów regulowanych. To pierwsza z trzech transzy deregulacji przygotowana w resorcie sprawiedliwości. Druga (89 zawodów) jest już po uzgodnieniach międzyresortowych; projekt trzeciej (103 zawody z branży finansowej i technicznej) ma niedługo trafić do uzgodnień. Dziś wykonywanie 380 zawodów podlega licznym wymogom, licencjom itp. Dzięki deregulacji ma zwiększyć się liczba miejsc pracy, a konkurencja powinna wymusić obniżenie cen za oferowane usługi, spowodować podniesienie ich jakości i zwiększyć dostępność. Ma to znaczenie z punktu widzenia możliwości zatrudniania ludzi młodych oraz kobiet zamierzających wrócić na rynek pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 9 listopada 2012 r. na posiedzeniu Sejmu, a drugie przeprowadzono 4 kwietnia 2013 r. Ustawą zajmie się teraz Senat.
Fragment projektu zmian w art. 27.
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)w art. 33 w ust. 1:
a) uchyla się pkt 1,
b) w pkt 2 lit. a i b otrzymują brzmienie:
“a) kategorii A co najmniej przez okres 2 lat liczony od dnia zakończenia okresu, o którym mowa w art. 91 ust. 1 - dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami, którzy uzyskująuprawnienia instruktora wyłącznie w zakresie prawa jazdy kategorii A,
b) kategorii B co najmniej przez okres 2 lat liczony od dnia zakończenia okresu, o którym mowa w art. 91 ust. 1 - dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami ubiegających się o uprawnienia do prowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B,”,
c) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
“3) posiada prawo jazdy kategorii B co najmniej przez okres 2 lat liczony od dnia zakończenia okresu, o którym mowa w art. 91 ust. 1, oraz pozwolenie na kierowanie tramwajem - dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania tramwajem;”;
2) w art. 58 w ust. 1:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
“1) posiada wykształcenie średnie;
2) posiada przez okres co najmniej 3 lat, liczony od dnia zakończenia okresu, o którym mowa w art. 91 ust. 1, prawo jazdy kategorii B oraz przez okres co najmniej roku, odpowiednio do zakresu przeprowadzanego egzaminu:
a) prawo jazdy właściwej kategorii lub
b) pozwolenie na kierowanie tramwajem;” (...)