News tygodnia

Śpiący kierowca równie niebezpieczny jak pijany kierowca

26 listopada 2006

Cztery godziny za kółkiem spowalnia czas reakcji o 50%!

To tak jakbyśmy prowadzili pod wpływem alkoholu

352e6599718530bce65a6c23749644546d32aee6

(177-3)

Pierwsze oficjalne statystki jeszcze pozwalają zbagatelizować problem. Według nich bowiem jedynie pół procenta poważnych wypadków w Niemczech spowodowały osoby przemęczone. Trudno się jednak dziwić tym liczbom, przecież tylko w wyjątkowych przypadkach jednoznacznie można stwierdzić, że dany kierowca przysnął za kółkiem. Rzadko też sprawcy sami przyznają się, że do kolizji doszło z powodu ich zmęczenie i pogorszenia koncentracji. Właśnie w tym miejscu kończy się bagatelizowanie. Eksperci, są bowiem zdania, że przyśnięcia przyczyniły aż do 20 procent poważnych zderzeń. Mało tego, ryzyko, że w danym wypadku ktoś poniesie śmierć jest 2,5-krotnie wyższe, gdy bierze w nim udział śpiący kierowca. Taka osoba po prostu nie reaguje w żaden sposób - ani nie hamuje, ani nie spróbuje ominąć drugiego auta. Potwierdzają to raporty NHTSA, według których w ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych doszło do 100 000 kolizji spowodowanych przez śpiący kierowcy. Zginęło w nich 1500 osób, a 71 000 zostało rannych – przypomina “Gazeta Wyborcza”. Główny problem w błędnej ocenie naszego samopoczucia tkwi w stopniowym narastaniu senności. Przez to nie zauważamy pogarszania koncentracji i myślimy, że reagujemy równie szybko, co na początku podróży. W takim momencie tylko krótkie przyśnięcie jest w stanie uświadomić nam jak bardzo jesteśmy zmęczeni. Wtedy bywa jednak zbyt późno. Przy 100 km/h zamknięcie oczu na sekundę powoduje, że przejeżdżamy 28 metrów zdając się wyłącznie na łut szczęścia.

Co zrobić, aby podróż była bezpieczna?

1. Wyśpijmy się przed dłuższą podróżą, to znaczy prześpijmy co najmniej osiem godzin.

2. Wyruszajmy z rana, ale nie wcześniej niż o 6. Wtedy nasz mózg pracuje najlepiej. Po południu koncentracja pogarsza się, a o 22-giej bardzo gwałtownie spada by sięgnąć dna między godziną 3, a 4 rano.

3. Róbmy mniej więcej co godzinę przerwę w podróży podczas której wyjdźmy na świeże powietrze.

4. Gdy poczujemy zmęczenie nie pijmy kawy, czy napojów energetycznych, bo gdy przestaną one działać czas naszej reakcji bardzo gwałtownie wydłuży się.

5. Gdy jesteśmy śpiący najlepiej zatrzymajmy się na parkingu i prześpijmy w aucie. Inaczej będziemy zagrożeniem nie tylko dla siebie, ale i dla innych.

c1a9e6cef15d29de3a4722a518a5dfa95b715152(177-4)

^ Coraz więcej firm pracuje nad systemami, które mają zapobiegać zaśnięciu kierowcy. Rozwiązanie w tej dziadzienie w ciągu najbliższych lat zamierza wprowadzić Mercedes-Benz. Póki co trwają badania nad przyczynami powodującymi zmęczenie u prowadzących pojazdy oraz skutecznymi sposobami ich zapobiegania. Ponad 200 kierowców uczestniczy w testach przeprowadzanych przez Mercedesa w warunkach laboratoryjnych i drogowych. W zapobieganiu zaśnięciu pomagać ma system składający się z kamery na podczerwień monitorującej ilość mrugnięć oczami prowadzącego i generatora sygnałów dźwiękowych. Sygnał odzywać ma się w momencie, gdy kierowca na zbyt długo zamknie oczy. Innym rozwiązaniem jest monitorowanie ruchów kierownicy. Jeśli przez pewien czas będzie ona w trakcie jazdy pozostawać w tym samym położeniu może to oznaczać, że siedzący za “kółkiem” zasnął.