Przegląd prasy

„10 mniej. Zwolnij”

17 czerwca 2014

 

a05812523ce9a4cd678820560968bed17ccce8ba

a190accae992f62810585c4278c0f05e6f70a8ba

2538a411ea1d7e2fdc261b3014780b13ce35e3f5912bcf3936021ead712af4854f12bf5763a7dbfe

 

Kadr spotu akcji. Spot przedstawia zagrożenia wynikające z rozwijania nadmiernej prędkości przez kierowców samochodów osobowych poruszających się w terenie zabudowanym. Przed samochodem kierowcy jadącego z prędkością 60 km/h nagle pojawia się przeszkoda – samochód dostawczy. Od tego momentu do naciśnięcia hamulca mija ok 1,5 sekundy - tyle wynosi czas reakcji kierowcy. W tym czasie samochód przebywa drogę długości 25 m i dopiero wtedy zaczyna hamować. Uderzenie w przeszkodę następuję z prędkością 46 km/h. Pasażerowie samochodu doznają poważnych obrażeń. W przypadku prędkości 50 km/h, reakcja kierowcy następuje również po ponad sekundzie (1,5 sek.). Jednak w tym czasie samochód przebywa drogę o długości 20 m. Dopiero wtedy kierowca naciska na hamulec na hamulec. W tym przypadku samochód zdąży wyhamować tuż przez przeszkodą. Okazuje się, że różnica prędkości wynosząca 10 km/h ma kolosalne znaczenie dla konsekwencji wypadku drogowego. (496-27-28, 30, 29)

Z pozoru to niewielka, wręcz niezauważalna różnica. W rzeczywistości może nawet uratować życie. Jazda z prędkością 50 km/h to nie to samo co 10 więcej.

17 czerwca 2014 r. ruszyła przygotowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego kolejna odsłona kampanii społecznej “10 mniej. Zwolnij!”. Przedstawiając konkretne przykłady uzmysławia kierowcom, że nawet minimalne przekroczenie dozwolonej prędkości może przy zderzeniu powodować nieodwracalne skutki. Tym razem ekspertem tłumaczącym konsekwencje niebezpiecznego zdarzenia, do którego dochodzi przy prędkości 50 oraz 60 km/h jest policjant - młodszy aspirant Robert Opas z Komendy Stołecznej Policji. Wypadek z udziałem pieszego oraz rodziny pieszych, śmiertelnie potrąconych przez kierowców przekraczających dozwoloną prędkość - mają wpłynąć na wyobraźnie i pomóc w walce z piratami drogowymi.

- Dwa największe problemy bezpieczeństwa na drogach w Polsce to ogromna liczba ofiar wśród niechronionych uczestników ruchu, szczególnie pieszych oraz rozmiary zjawiska rozwijania nadmiernej prędkości przez większość kierowców na polskich drogach – wyjaśnia Maciej Mosiej Sekretarz Krajowej rady Bezpieczeństw Ruchu Drogowego. - Rozpoczynająca się w czerwcu druga odsłona kampanii “10 mniej. Zwolnij!” jest jednym ze sposobów na zmianę niebezpiecznych zachowań wielu kierowców. Jeśli uda się zmniejszyć średnią prędkość pojazdów przekraczających prędkość, to będziemy na najlepszej drodze do ograniczenia liczby ofiar. Emisja spotów w stacjach telewizyjnych i radiowych potrawa do 17 listopada 2014 r. (Światowy Dzień Ofiar Wypadków Drogowych) – informuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.