Przegląd prasy

3 Europejski Program Działań w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego

19 marca 2007

Odbyło się spotkanie robocze przedstawicieli władz państwowych i ekspertów poświęcone udziałowi Polski w realizacji 3 Europejskiego Programu Działań w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego, zorganizowane we współpracy z European Transport Safety Council i Instytutem Transportu Samochodowego w ramach międzynarodowego projektu “Road Safety PIN (Road Safety Performance Index)”. Spotkaniu przewodniczył Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marek Surmacz. Zaangażowanie strony polskiej w realizację poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma, reprezentując Ministra Transportu Jerzego Polaczka, który jest Przewodniczącym Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wiceminister Piotr Stomma podkreślił wolę polityczną resortu transportu w realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz związaną z nimi poprawę i rozwój infrastruktury drogowej. Omówił także główne założenia i osiągnięte wyniki z realizacji rządowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005 oraz Programu Realizacyjnego na lata 2006-2007. Ze strony organizatorów spotkania głos zabrali przedstawiciele: Instytutu Transportu Samochodowego, Dyrektor Wojciech Przybylski, Prezes Toyota Motor Poland, Hiroshi Kono, Dyrektor Departamentu BRD w DG TREN, Stefan Tostman oraz przedstawiciel ETSC, Profesor Richard Allsop. W wystąpieniach gości jako zadania pierwszoplanowe w Polsce wymieniono potrzebę ograniczenia nadmiernej prędkości, zmniejszenie liczby uczestników ruchu drogowego będących pod wpływem alkoholu oraz konieczność wzrostu liczby kierowców i pasażerów stosujących pasy bezpieczeństwa w pojazdach. Wszystkie te działania mają charakter bezinwestycyjny i mogą w znaczący sposób poprawić stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Kierownik Projektu PIN, Franziska Achterberg podkreśliła potrzebę profesjonalnego przygotowania rozwiązań prewencyjnych, monitoringu i oceny podejmowanych działań, badań kierowców oraz jak najszybszego wprowadzenia systematycznych rozwiązań dotyczących zwiększenia efektywności penalizacji wykroczeń rejestrowanych przy użyciu urządzeń automatycznie rejestrujących te wykroczenia (wideoradary i wideorejestratory). Ze statystyk wynika, że w Polsce mimo podejmowanych działań, niestety zbyt wolno przebiega proces polepszania istniejącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Spotkanie zwróciło dużą uwagę mediów. Podczas podsumowującej konferencji prasowej na liczne pytania dziennikarzy odpowiadali: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Marek Surmacz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Piotr Stomma, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Andrzej Grzegorczyk, Kierownik Projektu PIN, Franziska Achterberg, Prezes Toyota Motor Poland, Hiroshi Kono, przedstawiciel ETSC, Prof. Richard Allsop oraz Dyrektor Departamentu BRD w DG TREN, Stefan Tostman.