(Fot.: PD@N 339-35kmpolicji)
(Fot.: PD@N 339-53 kmpolicji)
·Policjanci drogówki, pod nadzorem prokuratury, wyjaśniają okoliczności tragicznego potrącenia dwóch rowerzystów w Poznaniu. Dwoje rowerzystów, 24-letnia kobieta i 23-letni mężczyzna, potrąceni zostali przez tramwaj. Obie ranne osoby przewiezione zostały do jednego z poznańskich szpitali. Mimo błyskawicznej pomocy lekarskiej, kobieta zmarła. Otóż wypadek wydarzył się na przejeździe rowerowym (biegnie tędy ścieżka). By się przez niego przebić, trzeba pokonać jezdnię, torowisko i znów pas jezdni. Ruchem steruje tu sygnalizacja świetlna. Co się więc wydarzyło? Rowerzyści najprawdopodobniej prowadzili rowery, weszli na tory, gdy przejechał tramwaj jadący w kierunku centrum. Nie zauważyli jednak, że z przeciwnej strony jechał kolejny. Tramwaj po prostu ich staranował. Na zdjęciach zrobionych tuż po wypadku (foto powyżej) widać, że jeden z rowerów był kilka metrów ciągnięty przez tramwaj. Drugi - powyginany - utknął między mijającymi się wagonami. Rowerzyści piszą na internetowych forach, że ten przejazd jest bardzo niebezpieczny. Odległość między chodnikiem a torami jest mniejsza niż długość roweru. Jeśli w połowie drogi zgaśnie zielone światło, rowerzysta nie jest w stanie zmieścić się z rowerem na wąskiej wysepce: - Albo rower zahaczy o przejeżdżający tramwaj z jednej strony, albo o samochód z drugiej. Jeżeli to było przyczyną wypadku, to projektant albo zarządca drogi powinien usłyszeć zarzuty - skarżą się. - To nie tylko problem rowerzystów, ale i pieszych - dodaje Kamila Sapikowska, organizatorka Poznańskiej Masy Krytycznej.
·Kilka dni wcześniej na Moście Dworcowym jadący z nadmierną prędkością kierowca BMW potrącił jadącą na rowerze studentkę. Dziewczyna zmarła. Według świadków dziewczyna jechała ul. Towarową w stronę Głogowskiej. Z tyłu z dużą prędkością pędziło ciemne BMW. Samochód z rejestracją PZ chciał zjechać na pas w stronę Kaponiery. Potrącił ją zaraz za budynkiem Delty. Dziewczyna wyleciała w górę, dosłownie wbiła się w samochód. - Rowerzystka jechała zgodnie z przepisami, prawą częścią środkowego pasa. Kierowca BMW przekroczył dozwoloną prędkość - opowiada Józef Klimczewski z drogówki. - Jak szybko jechał? - Tego nie mogę ujawnić, ale było to znaczne przekroczenie.
Zwracamy uwagę wszystkich tych, którzy zajmują się ruchem rowerowym w Poznaniu, na nasze bezpieczeństwo. Budujcie drogi rowerowe, które uratują nasze życie - apelowali organizatorzy Masy Krytycznej, która przejechała wówczas ulicami miasta. Na forach internetowych emocje: "Ciekaw jestem ilu rowerzystów musi jeszcze zginąć, żeby władze zauważyły ich obecność w mieście i na drogach!" - pisze Fred. "Trzeba działać, taka tragedia nie może się powtórzyć..." - oburza się pieszy. "Dlaczego nie ma więcej wytyczonych pasów dla rowerów. Czy to naprawdę takie trudne i kosztowne?!" - pyta lolek. Zdaniem Ryszarda Rakowera, prezesa Sekcji Rowerzystów Miejskich, tego wypadku nie byłoby, gdyby wzdłuż mostu Dworcowego zbudowano drogę rowerową. - Wina leży po stronie Zarządu Dróg Miejskich i projektantów. W 1998 r. remontowana była nitka mostu Dworcowego od strony budynku dworca. Walczyliśmy o to, by powstała tam droga rowerowa. ZDM odmówił, ponieważ "w tym rejonie miasta nie było systemu dróg rowerowych". Teraz nie ma już miejsca i rowerzyści są narażeni na takie wypadki - twierdzi Rakower. Andrzej Billert z ZDM: - Gdybyśmy budowali most teraz, na pewno wyglądałoby to inaczej. Jego zdaniem częściowym rozwiązaniem problemu na moście Dworcowym mogłyby być śluzy rowerowe, stosowane na Zachodzie. - To kilkumetrowa przestrzeń między linią zatrzymania rowerów i samochodów na czerwonym świetle. Ułatwia rowerzystom zmianę pasa i zapewnia większe bezpieczeństwo. Niestety, polskie prawo na razie nie przewiduje takiej możliwości - dodaje Billert.
Według definicji “śluza rowerowa to obszar, gdzie na skrzyżowaniu rowerzyści oczekują na zmianę świateł przed samochodami, dzięki czemu przed nimi mogą wjechać na skrzyżowanie i je opuścić. Ponadto dzięki śluzie rowerowej, większość znajdujących się w danej chwili samochodów i rowerów, porusza się z podobnymi szybkościami”.
(Fot.: PD@N 339-51/52) ^Wizualizacja śluzy rowerowej na skrzyżowaniu ulic Zygmuntowskiej i Przyszowskiej w Gliwicach