Przegląd prasy

Active High Beam Control

24 marca 2013

4de53e316b0ba6e37ca64728256f2a26f33653654262ad4dcdbb81082e5376d5db30c44cf3153a6c

^ System Volvo Active High Beam Control/Volvo

(Fot.: PD@N 459-14 i 14a)

Uwaga! Koniec z mruganiem długimi światłami! Inżynierowie Volvo zaprezentowali nowy system o nazwie Active High Beam Control, który ma zrewolucjonizować oświetlenie samochodowe. Oto, jak działa to rozwiązanie. System pozwala oświetlić przestrzeń przed autem za pomocą "świateł długich" także wtedy, gdy przed nami jedzie inny pojazd lub gdy inne samochody nadjeżdżają z przeciwka. Jak twierdzą inżynierowie Volvo kierowca znacznie lepiej widzi także pobocze, czy chodniki, gdzie poruszają się np. rowerzyści lub piesi. Twórcy podkreślają także, że nowy system nie tylko zmniejsza ryzyko potrącenia tych osób, ale także sprawia, że jazda nocą jest mniej męcząca dla kierowcy.

Najważniejszym elementem systemu jest kamera, zamocowana od wewnętrznej strony szyby przedniej, w okolicach mocowania lusterka wstecznego. To ta sama kamera która służy do aktywowania automatycznego hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia nieuniknionej kolizji. Wykrywa światła pojazdów - zarówno przednie, jak i czerwone - tylne. Co ważne, zastosowane oprogramowanie ma odróżniać światła np. samochodu, czy motocykla, od blasku latarni, reklam, neonów, czy czerwonych świateł przy przejazdach kolejowych. Jest to możliwe dzięki rozróżnianiu częstotliwości światła. Szwedzcy konstruktorzy od oświetlenia twierdzą, że określanie położenia obiektów, także tych w ruchu, odbywa się z dużą precyzją - błąd nie przekracza 1,5 stopnia. Sygnał z kamery pozwala sterować cylindrycznymi przysłonami zintegrowanymi z reflektorami ksenonowymi. System dokładnie "wycina" ten fragment wiązki, który mógłby oślepiać innych kierowców. Zdaniem konstruktorów rozwiązanie to dobrze się sprawdza, nawet gdy w polu widzenia kamery znajduje się kilka pojazdów i każdy porusza się w innym kierunku.