Przegląd prasy

Automat skontroluje uprawnienia

6 kwietnia 2016

a27218e1182caa91d127867c59192d5c38fa882c

(537-8 fot. jola michasiewicz)

W Warszawie Traktem Królewskim mogą poruszać się jedynie pojazdy posiadające odpowiednie – wydawane przez ZDM – zezwolenie. Pomimo tego wielu kierowców łamie zakaz wjazdu. Dlatego rozpoczynamy testy urządzeń, które będą mogły automatycznie kontrolować wjeżdżające pojazdy.

Testy odbywają się w ramach inicjatywy Klastra ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych), przy udziale Politechniki Warszawskiej i Kapsch Telematic Services. Na razie obejmą odcinek Nowego Światu od ul. Smolnej do ul. Świętokrzyskiej.

Jak to działa? Testowe rozwiązanie będzie działało w oparciu o dane pozyskiwane z dwóch tzw. wirtualnych bram. Kamery ANPR będą odczytywały tablice rejestracyjne pojazdów i porównywały te dane z bazą zezwoleń wydanych przez ZDM. Urządzenia będą wkomponowane w wystrój Traktu Królewskiego, zgodnie z wytycznymi Konserwatora Zabytków. Trwające obecnie prace montażowe zostaną ograniczone do minimum: kamery będą zamontowane na słupach oświetleniowych, a wygląd pozostałego sprzętu będzie dostosowany do małej architektury Traktu Królewskiego. Centralną część systemu stanowi serwer z oprogramowaniem obsługującym bazę danych pojazdów z identyfikatorem TK oraz zarządzającym wydawaniem takich identyfikatorów, nadawaniem uprawnień i personalizacją wydanych zezwoleń. Dane do tego serwera będą przesyłane za pomocą sieci komórkowej.

Pół roku testów. Testy potrwają pół roku. Po tym okresie będzie można ocenić przydatność takich rozwiązań do stosowania w polskich miastach: nie tylko w przypadku stref zabytkowych (jak Trakt Królewski), ale także do kontroli i egzekwowania zakazu wjazdu pojazdów ciężkich do poszczególnych stref miasta. Na obecnym etapie dane zbierane w ramach testów posłużą wyłącznie do oceny skali zjawiska i skuteczności urządzeń. W przyszłości natomiast będą mogły być podstawą do nakładania mandatów przez uprawnione służby. Testowany system to w Polsce nowość. Podobne rozwiązania są jednak stosowane w innych europejskich miastach. Najbardziej znanym przykładem jest Londyn. Najwięcej miast z monitorowanym ruchem w zabytkowych dzielnicach znajduje się jednak we Włoszech. Jest ich obecnie 270: to m.in. Rzym, Mediolan, Neapol, Como czy Cremona. Z badań przeprowadzonych po wdrożeniu podobnych rozwiązań w innych miastach wynika, że efektem egzekwowania ograniczeń ruchu jest znaczne obniżenie emisji spalin i zanieczyszczeń. Poprawia to jakość życia mieszkańców i turystów, ogranicza też niekorzystny wpływ spalin na historyczną architekturę. Nie bez znaczenia jest również fakt, że nieuprawnione pojazdy utrudniają przejazd innym, szczególnie autobusom komunikacji miejskiej.

Kapsch Telematic Services sp. z o.o. jest spółką córką Kapsch TrafficCom –

międzynarodowego dostawcy Inteligentnych Systemów Transportowych,

systemów poboru opłat drogowych i innowacyjnych rozwiązań opartych na technologiach telematycznych.

Spółka powstała w lutym 2010 roku, a od listopada 2010 roku, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,

rozpoczęła projektowanie, budowę i wdrażanie elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL.

Został on uruchomiony w lipcu 2011 roku, w rekordowo krótkim czasie 8. miesięcy od podpisania umowy.

Wśród rozwiązań oferowanych przez Kapsch Telematic Services znajdują się również systemy

zarządzania ruchem drogowym, technologie ważenia pojazdów w ruchu oraz rozwiązania miejskie

(ograniczanie dostępu do stref i zarządzanie przestrzenią parkingową).