Przegląd prasy

Będzie eksperyment w zarządzaniu ruchem miejskim

20 sierpnia 2011

 

dbb7318cc189e560c46a74b75b86a266972fe65c(Fot.: PD@N 397-32)

 

Lublin postanowił zbudować nowy system zarządzania ruchem drogowym. I tak - jak donosi “Dziennik Wschodni” - na skrzyżowaniach pojawią się tablice z informacją, którą trasą da się przejechać szybciej; karetki i spóźnione autobusy same włączą sobie zielone światło, a system automatycznie wykryje wypadki drogowe. Czy korki będą mniejsze - tak ma być. Tymczasem trwają przygotowania do wyłonienia firmy, która zaprojektuje i zbuduje nowy system. Wśród dziewięciu chętnych także oferenci z zagranicy. – Projekt obejmie 67 głównych skrzyżowań – mówi Andrzej Matacz z Zarządu Dróg i Mostów. – Chodzi o śródmieście i główne trasy. Skrzyżowania zostaną połączone w system, który w czasie rzeczywistym ma reagować na to, co dzieje się na ulicy. Urządzenia będą odpowiednio wydłużać lub skracać zielone światło. Na podstawie danych z GPS przepuszczą na skrzyżowaniach spóźnione miejskie autobusy. Zielone światło ma się samo zapalać też dla karetek czy wozów strażackich. A to nie wszystko. Komputery – analizując sytuację na drodze – same będą wykrywać nienormalne sytuacje. Odróżnią, czy nagłe zatrzymanie lub spowolnienie ruchu to efekt awarii autobusu, czy też wypadku. A wtedy system sam zawiadomi służby ratunkowe. A jeśli do zdarzenia dojdzie w zasięgu miejskiej kamery, to skieruje tam jej obiektyw, a obraz trafi na wielki monitor w centrum zarządzania ruchem. Projekt zakłada też ustawienie dodatkowych kamer w newralgicznych punktach. Dodatkowo w 10 (a w przyszłości w 25) punktach miasta staną elektroniczne tablice z informacjami o wypadkach, rozkopanych miejscach i innych utrudnieniach lub zmianach w organizacji ruchu. Wyświetlacz podpowie też, którędy da się pojechać szybciej. Pokaże też, jaki jest przewidywany czas potrzebny do pokonania następnego odcinka drogi. Całość ma być gotowa za niecałe trzy lata.