Przegląd prasy

Bezpieczeństwo z separatorami

5 grudnia 2012

f8c7307288e2ff9e57ecfb19b5c2f3c30cdfd3f3d7ee9df70b735dfb441fb4dbd610616476a64b9d3eafa3f3fbd6111f16d576186955021a407a043a

(Fot.: PD@N 448-48 oraz 49-50jm)

W Szczecinie a ulicy Chopina powstało oznakowanie, które umożliwia rowerzystom bezpieczne włączenie do ruchu przy zjeżdżaniu na jezdnię z drogi rowerowej. Bezpieczne zjazdy z drogi rowerowej na ul. Chopina powstały w dwóch miejscach: przy akademikach oraz przy skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego. Rozwiązanie jest bardzo proste. Rowerzysta zjeżdżający na jezdnię chroniony jest przed uderzeniem w tył przez samochód dzięki oznakowaniu. Separatory oraz znak pionowy zmuszają bowiem kierowców do odbicia od krawężnika w kierunku osi jezdni. W ten sposób powstał azyl pozwalający cykliście na włączenie się do ruchu.

 

Separatory: Kraków jako pierwsze miasto w Polsce zastosował betonowe separatory do fizycznego oddzielenia torowiska tramwajowego w jezdni od pozostałych pasów ruchu. Pierwszy raz to rozwiązanie wprowadzono w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na ulicy Westerplatte. Należy zaznaczyć, że do końca 2003 r. nie było uregulowań prawnych w zakresie stosowania separatorów ruchu, co niewątpliwie utrudniało wykorzystywanie opisywanych urządzeń.

Dopiero w załączniku nr 4 “Szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 2003 Nr  220 poz. 2181), w sposób formalny zostało uregulowane stosowanie separatorów ruchu.

Zgodnie z w/w załącznikiem separatory ruchu U-25 przeznaczone są do optycznego i mechanicznego: rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu; oddzielenia pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej; wyznaczenia toru jazdy pojazdów; wyznaczenia zawężonych pasów ruchu; wyznaczania krawędzi jezdni oraz (lub) przeciwdziałania niepożądanemu (niekontrolowanemu) przejeżdżaniu na powierzchnie wyłączone z ruchu, ciągi piesze i rowerowe.

Separatory należy stosować w szczególności tam, gdzie wyznaczenie pasów ruchu za pomocą znaków poziomych jest niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu w związku z prowadzonymi robotami w pasie drogowym jak również jako stałe urządzenia bezpieczeństwa. Separatory mogą być stosowane jako: ciągłe U-25a; punktowe U-25b.

Dopuszcza się układanie separatorów U-25a barwy białej do oddzielania pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, np. torowiska tramwajowego lub pasa autobusowego.