Przegląd prasy

Brońmy Prawa do Naprawy

16 października 2008

W Warszawie, z inicjatywy Koalicji na Rzecz Prawa do Naprawy (R2RC) odbyła się manifestacja, której celem było zwrócenie uwagi na problem wygasającego w maju 2010 rozporządzenia GVO/BER 1400/2002. Na Placu Konstytucji zgromadzone osoby mówiły o wolności wyboru kierowców, gdzie chcą naprawiać swoje samochody, o prawie firm-warsztatów, producentów i dystrybutorów części i urządzeń warsztatowych do działania na niezależnym rynku motoryzacyjnym, a przede wszystkim o znaczeniu GVO dla gospodarki i poziomu bezrobocia.

Od 2002 roku rozporządzenie GVO/BER 1400/2002 wprowadziło prawną podstawę dla dystrybucji nowych samochodów, części motoryzacyjnych oraz napraw. Przepisy zawarte w rozporządzeniu GVO/BER chronią m.in. prawo do konkurencyjnego działania firm na rynku motoryzacyjnym poprzez zapewnienie im dostępu do danych technicznych oraz prawo klientów do wyboru miejsca, gdzie serwisować i naprawiać samochód.

Niezależne i autoryzowane warsztaty, pomoc drogowa, producenci narzędzi i sprzętu, oraz niezależni dystrybutorzy części motoryzacyjnych potrzebują wolnego dostępu do informacji technicznych. Co więcej, producenci narzędzi potrzebują specyficznego systemu danych wymaganego do produkcji narzędzi diagnostycznych i testujących dla wielu marek samochodów. Tylko przy sprawiedliwym i pełnym dostępie do informacji, narzędzi i wyposażenia obsługującego wiele marek, części oraz szkoleń, niezależni uczestnicy rynku motoryzacyjnego są w stanie zapewnić bezpieczne i ekologiczne poruszanie się pojazdu z korzyścią dla środowiska.

Bez odpowiedniego zabezpieczenia i solidnych przepisów, jakie obecnie znajdują się w rozporządzeniu GVO/BER, producenci samochodów staną się jedynym źródłem dystrybucji części samochodowych oraz usług serwisowych i naprawczych - czyli powstanie prawdziwie monopolistyczna sytuacja. Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw, których liczbę szacuje się na 28 tysięcy będzie poważnie zagrożone. Rynek części i napraw samochodów w

Polsce wart jest 19 mld zł - a zatem wygaśnięcie rozporządzenia GVO/BER będzie miało poważne konsekwencje dla gospodarki.

Brak rozporządzenia GVO/BER 1400/2002 może skutkować utratą 200 tysięcy miejsc pracy w Polsce na niezależnym rynku motoryzacyjnym.

To właśnie znaczenie GVO dla gospodarki i poziomu bezrobocia w sektorze motoryzacyjnym było szczególnie mocno podkreślane przez manifestujące osoby. Tylko szerokie społeczne poparcie i znajomość tematu przez decydentów pozwolą osiągnąć cel, jakim jest utrzymanie rozwiązań prawnych korzystnych dla niezależnego rynku motoryzacyjnego, w samej tylko Polsce dającego miejsca pracy 200 tys. osób.