Przegląd prasy

Buspasy pomysłem na redukcję spalin

31 marca 2010

8ad52ac9900aae5d68417515201802f39b13bcb5

(Fot.: PD@N 336-8ztm)

Autobusy kursujące buspasami na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej emitują dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla niż poruszające się tą samą trasą prywatne samochody osobowe - policzył Zarząd Transportu Miejskiego informuje portal Onet.pl. Według danych ZTM, Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, wiozących około 6,5 tysiąca pasażerów. W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie 3,5 tysiąca samochodów, które w sumie przewożą 4,7 tys. osób. Biorąc pod uwagę, że samochód osobowy wytwarza średnio 140 gram dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, na jedną przewiezioną osobę przypada 104,2 g CO2. Autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej - ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2. Jak napisał w przesłanej PAP informacji prasowej rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku. Buspasy od początku swego istnienia wzbudzają niechęć kierowców prywatnych samochodów. Najwięcej krytycznych opinii dotyczyło najdłuższego z nich - na Trasie Łazienkowskiej. Zdaniem kierowców, sparaliżował on ruch na moście Łazienkowskim i utrudnił dojazd do centrum miasta jadącym z prawobrzeżnej części Warszawy. Rok temu stołeczni radni zdecydowali, że Warszawa przystąpi do europejskiego porozumienia, przewidującego redukcję emisji gazów cieplarnianych co najmniej o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat.