Przegląd prasy

Ciśnienie pod kontrolą 2011

7 października 2011

6382910c44375673468cff6e011c94d331facea7

(Fot.: PD@N 401-14)

W pierwszym tygodniu października trwał “Tydzień dobrego Ciśnienia” - najważniejsze wydarzenie 7. edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej “Ciśnienie pod Kontrolą”, objętej patronatem Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W dniach 3-7.10.2011 organizatorzy akcji, firmy: Michelin i Statoil, sprawdzali ciśnienie w ok. 15 000 samochodów. Akcja prowadzona była na 30 stacjach w 21 miastach w Polsce. W tym roku oprócz edukowania kierowców, jak dbać o ciśnienie w oponach, organizatorzy zwracają również uwagę na inne elementy, od których zależy bezpieczeństwo. Okazuje się, że montowanie w oponach coraz powszechniejszych na rynku nieprawidłowych zaworów może spowodować nagły spadek ciśnienia i rozerwanie opony w czasie jazdy.

Podczas “Tygodnia Dobrego Ciśnienia” kierowcy, po bezpłatnym pomiarze ciśnienia, otrzymają na stacjach Statoil wskazówki i informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach oraz tego, jak nienapompowane opony wpływają na drogę hamowania, przyczepność, żywotność opony, czy zużycie paliwa. Akcję wspierają: Komenda Główna Policji oraz Polski Czerwony Krzyż. Jednocześnie na części stacji pracownicy sieci Euromaster zapewnią kierowcom fachowe pomiary bieżnika opon.

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8l/100km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20% (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20%.

Organizatorzy “Tygodnia Dobrego Ciśnienia” zwracają uwagę, że spadek ciśnienia w oponie może być spowodowany stosowaniem nieodpowiednich zaworów – mowa o tanich zaworach złej jakości, coraz powszechniejszych na polskim rynku. Zdaniem ekspertów, zużywają się nawet po jednym sezonie i coraz częściej są przyczyną rozerwania opon podczas jazdy.

UWAGA! Nieszczelna obudowa zaworu gumowego powoduje uchodzenie powietrza z opony i długotrwałą eksploatację na zaniżonym ciśnieniu. W konsekwencji dochodzi do przegrzania konstrukcji opony i w końcowej fazie do jej eksplozji. Przyczyna leży w słabej jakości zaworach, które ze względu na niską cenę są często używane, a jak wynika z obserwacji serwisantów, nie są w stanie utrzymać ciśnienia przez jeden sezon.

O tych i innych aspektach związanych z bezpieczną jazdą przypominają organizatorzy akcji “Ciśnienie pod Kontrolą”: Michelin i Statoil, europejska sieć serwisowa Euromaster oraz patroni: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie i Olsztynie. Tegoroczna akcja “Ciśnienie pod Kontrolą” odbywa się na wybranych 30 stacjach Statoil.