Przegląd prasy

Crash test z udziałem barier drogowych

2 czerwca 2011

bdf09e18a77fc5fe00700d79c21a4ffe9eec1934(Fot.: PD@N 390-11)

Jak zachowują się auta przy uderzeniu w barierę drogową, ale też jak działają te właśnie urządzenia bezpieczeństwa drogowego dowiemy się po przeprowadzonym crash teście, który odbędzie się w Inowrocławiu w ramach Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa - 24 czerwca br.Na specjalnym poligonie odtworzone zostaną warunki wypadku, w który ranny został Robert Kubica. Sprawdzeniu będzie podlegało zachowanie pojazdu, który uderza w dobrze zamontowaną barierę drogową. Zbadane zostaną też skutki uderzenie w barierę nieprawidłowo zamontowaną.

Jedynym miejscem w Polsce gdzie szczegółowo bada się bariery ochronne jest Inowrocław - Każdy system ochrony musi być poddany dokładnym testom zderzeniowym. W Polsce takie testy przeprowadza się tylko na naszym specjalnym poligonie - mówi Maciej Kaczawski, prezes inowrocławskiej firmy - Crash testom poddawane są samochody osobowe, ciężarowe a także autobusy. Każdy samochód po zderzeniu musi wrócić na pierwotny tor jazdy, w określonej odległości a na pasażerów nie mogą działać zbyt duże przeciążenia. Wszystko zawarte jest w normach, które obowiązują w całej Europie i również na polskich drogach. Bariery są tak zaprojektowane, by przy odkształceniu przejęły od uderzającego w nią pojazdu jak najwięcej energii. Wszystkie bariery mają jednak pewne granice wytrzymałości - dodaje Kaczalski.

 

 

Zgodnie z normami bariera musi wytrzymać uderzenie samochodu osobowego przy prędkości 110 km/h oraz autobusu i ciężarówki do 70 km/h. Są to uderzenia badane pod różnymi kątami: 7, 15 i 20 stopni. Nie same bariery - Bariery ochronne na pewno poprawiają bezpieczeństwo. Dobrze, że prowadzi się badania nad ich unowocześnianiem. Trzeba jednak pamiętać, że ważny jest sposób montażu i miejsca w których takie bariery są montowane. Stawiamy je zazwyczaj na niebezpiecznych łukach drogi, wysokich nasypach, mostach, wiaduktach, przy przeszkodach i dla rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu. Czasem jednak rezygnujemy z takich zabezpieczeń, jeśli wypadnięcie z drogi będzie łagodniejsze w skutkach niż uderzenie pojazdu w barierę - mówi Michał Piątkowski z Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GDDKiA w Bydgoszczy - Mimo że bariery ochronne są przeszkodą samą w sobie, to są też niewątpliwie dobrym rozwiązaniem na drogach, gdzie często brak miejsca na inne środki bezpieczeństwa.