Przegląd prasy

Czas pracy kierowców karetek pogotowia

5 marca 2012

b9ac440f733a4567b09a3b034172b3e9b1d9f91e

(Fot.: PD@N 419-17jm)

Kierowcy karetek pogotowia ratunkowego chwytają się każdej możliwości, by dorobić i trudno im się dziwić. Jeżdżą i w "erkach", i w taksówkach. W stacjach pogotowia zatrudnieni są na kontrakty. A to otwiera przed nimi możliwość dorobienia do pensji. Tymczasem policja alarmuje - wycieńczeni kierowcy na dwóch etatach to po prostu zagrożenie dla życia pacjentów – donosi “Głos Wielkopolski”.

Ustawa, która na kierowców karetek nakłada obowiązek zaliczenia egzaminu doskonalenia techniki jazdy i testu z przepisów drogowych wejdzie w życie dopiero w 2013 roku. Tymczasem by zostać kierowcą karetki, wystarczy mieć ukończone 21 lat, prawo jazdy kategorii "B", bo karetka to przecież pojazd do 3,5 tony oraz ważne badania lekarskie i psychologiczne. Nie ma mowy o jakimkolwiek stażu, którym powinien legitymować się kierowca - przyznaje Maciej Milewski, kierownik działu transportu medycznego w Rejonowej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu. Kierowców obowiązuje zasada: trzynaście godzin przerwy między kolejnymi dyżurami. Jak jest jednak w praktyce? - Tej zasady się trzymamy, bo tego wymagają przepisy - mówi Grzegorz Mielczarek z firmy Falck. - To, co pracownicy robią w czasie wolnym, to już jednak ich własna decyzja. Nie mamy możliwości sprawdzenia, czy dorabiają po pracy w pogotowiu w jakikolwiek sposób. Przed pracą na dwóch etatach ostrzegają jednak policjanci. Ich zdaniem może to doprowadzić do tragedii. - Tacy kierowcy są zagrożeniem nie tylko dla siebie, ale, przede wszystkim, dla innych uczestników ruchu drogowego. Zmęczenie i obniżona koncentracja mogą doprowadzić do wypadku - zauważa podkom. Bartosz Bieliński, zastępca szefa wielkopolskiej drogówki. Ustawa o ratownictwie medycznym pozwala tym na etacie, pracującym cały dzień na jednej zmianie, brać sobie nocki. Ale już jako ratownicy medyczni na kontrakcie. Następnego dnia rano znów jeżdżą. Tym razem jednak jako pracownicy "erki. " A warunek 12-godzinnego odpoczynku? Spełniony. Kierowca bowiem teoretycznie odpoczywa, choć w tym samym czasie pracuje jako ratownik. I odwrotnie.