Przegląd prasy

Drogi o przekroju 2 + 1. Czy będą bezpieczne?

18 grudnia 2012

387e732549df03031f11b05228f0932b3f587ff8

(Fot.: PD@N 451-17)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tworzy 2 tys. dróg w systemie 2+1 – informuje “Dziennik Bałtycki” i stawia pytanie – Czy to dobre rozwiązanie? Jak widać na rysunku – droga posiada naprzemiennie raz jeden, raz dwa pasy ruchu. Zabieg ten umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów. Drogi w przekroju 2+1 zapewniają zdecydowanie wyższy poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dwupasmowych dróg dwukierunkowych, zwłaszcza gdy odbywa się nimi wyłącznie ruch pojazdów samochodowych. Po wprowadzeniu takiego przekroju drogi Szwedzi odnotowali zdecydowany spadek liczby wypadków. Podobnie stało się w Polsce – zapewnia Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA. Tymczasem takim dróg jest około 60 km. – Trwają prace nad założeniami i zasadami stosowania przekroju 2+1 dla nowych i przebudowywanych odcinków dróg – potwierdza Nelken. Nowe rozwiązanie ma być alternatywą dla sieci dróg krajowych niekwalifikujących się do przebudowy na przekrój 2+2, czyli po dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowy pas ma być tworzony poprzez włączenie do ruchu utwardzonych poboczy. Wzorem są tutaj rozwiązania stosowane w Szwecji. Tam system taki stosuje się od 1990 r. (wybudowano 2200 km dróg 2+1).

Słowa kluczowe drogi drogi krajowe