Przegląd prasy

Drogowskazy przy drogach wyjazdowych

12 lutego 2008

Najpóźniej w ciągu miesiąca przy drogach wyjazdowych z Warszawy pojawią się drogowskazy na Katowice - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDKKiA). Do tej pory przy drogach wyjazdowych z Warszawy nie było drogowskazów na Katowice, choć - jak wynika z badań - właśnie tam, a nie do Krakowa czy Wrocławia - jedzie zdecydowana większość kierowców. W tej sprawie w ubiegły poniedziałek interweniował u drogowców wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk. "Zdajemy sobie sprawę, że brak drogowskazu na Katowice - mimo, że zgodny z zasadami znakowania dróg krajowych - może być dla kierowców wyjeżdżających z Warszawy utrudnieniem. Dlatego najpóźniej w ciągu miesiąca oznakowanie zostanie tam zmienione" - powiedział PAP w poniedziałek Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDKKiA. Jak wyjaśnił, jeśli do istniejących tablic kierunkowych będzie dało się doczepić dodatkową tabliczkę - z nazwą Katowic - zmiana zostanie dokonana w ciągu kilkunastu dni. Jeśli nie będzie to możliwe, w ciągu miesiąca przygotowane zostaną całe nowe tablice, z zestawem kierunków uzupełnionym o stolicę woj. śląskiego. W pierwszej kolejności uzupełnione zostaną drogowskazy przed rozwidleniem dróg krajowych nr 7 i 8 w miejscowości Janki. Jak argumentował przed tygodniem wojewoda śląski, nieznający drogi kierowcy podróżujący z Warszawy do Katowic, widząc tam możliwości jazdy na Kraków (DK-7) i Wrocław (DK-8), często wahają się, stwarzając zagrożenie dla bezpieczeństwa. "Problem wynika z faktu, że obie drogi krajowe - nr 7 i 8 - prowadzą w innych kierunkach, niż do Katowic. Jadąc do tego miasta, w Jankach należy wybrać DK-8 na Wrocław i dopiero po dotarciu do Piotrkowa Trybunalskiego kierować się dalej DK-1 na Katowice i Cieszyn" - przypomniał Mrugasiewicz. GDKKiA zamierza rozwiązać tę kwestię sygnalizując w Jankach, że drogą krajową nr 8 można dojechać do prowadzącej dalej w kierunku Katowic DK-1. Drogowcy przypominają też, że prowadzą właśnie weryfikację oznakowania kierunkowego całej sieci dróg krajowych, na podstawie której w przyszłym roku rozpocząć ma się kompleksowa aktualizacja oznakowań. Przeprowadzone trzy lata temu badania, dotyczące średniego dobowego ruchu samochodów na drogach krajowych wykazały, że średnia liczba pojazdów, jaka w ciągu doby przejeżdża trasą z Warszawy do Katowic, jest ponad dwukrotnie wyższa, niż na trasach z Warszawy do Wrocławia i Krakowa.