Przegląd prasy

Druga edycja Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa - inauguracja

30 maja 2011

 

f24f016e30be87e40940076ed14002eae8e1c5c4(Fot.: PD@N 389-39)

60 tys. osób poparło w 2010 r. ideę bezpiecznych zachowań na polskich drogach. W tym roku walczymy, by poprawić ten wynik! Od 30 maja br. na stronie www.weekendbezofiar.pl będzie można zadeklarować bezpieczną jazdę i włączyć się w ten sposób w Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa.

Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa ma zbudować wokół idei bezpieczeństwa drogowego narodową koalicję wszystkich uczestników ruchu drogowego: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych.

Najważniejszym elementem akcji, a także gwarancją jej sukcesu, jest przyłączenie się jak największej liczby osób, które stosować będą zasady bezpiecznego poruszania się po drogach. Tylko wtedy, gdy nastąpi zmiana w zachowaniu użytkowników dróg, będzie można przekonać się czy Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa ma wpływ na zmniejszenie liczby ofiar wypadków. Wielki finał akcji to “Weekend bez Ofiar”, który zaplanowano na 24-26 czerwca br., a więc w pierwszy weekend wakacji, gdy na polskie drogi wyjadą tysiące Polaków.

“Weekend bez Ofiar” to pewna wizja, do osiągnięcia której mają dążyć wszyscy, którzy poruszają się po polskich drogach. Zdajemy sobie sprawę, że uzyskanie zerowej statystyki wypadków w krótkim czasie nie jest możliwe. Dążymy jednak do tego, by stało się to w niedalekiej przyszłości – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Kładziemy duży nacisk na poprawę stanu jakości dróg. Koncentrujemy swoje działania zarówno na ulepszaniu istniejącej infrastruktury, jak i na tworzeniu nowych tras komunikacyjnych. Zdajemy sobie również sprawę jak ważne jest wskazywanie błędnych i promowanie dobrych zachowań szczególnie wśród kierowców. Dlatego też akcji towarzyszy kampania informacyjno-edukacyjna. Cieszymy się, że akcję wspierają gremialnie największe polskie media oraz instytucje publiczne – dodaje.

W ramach Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa przez cały czerwiec w różnych miastach Polski odbywać będą się pikniki edukacyjne. Organizatorzy przygotowali m.in. symulacje wypadków, pokazy akcji ratowniczych, ćwiczenia z obrony cywilnej, konkursy dla najmłodszych. Będzie można spróbować swoich sił nakomputerowych symulatorach jazdy, śmiałkowie przejdą też próbę dachowania. Wielki finał akcji w formie rodzinnego pikniku edukacyjnego zaplanowano 25 i 26 czerwca br. w Parku Szczęśliwickim w Warszawie.

Bezpieczną podróż na wakacje w “Weekend bez Ofiar” ułatwić ma specjalna usługa SMS Info. Od 1 czerwca br. uruchomiony zostanie numer 71551 (1 zł + VAT), pod który abonenci wszystkich sieci mogą zgłaszać chęć otrzymywania informacji o sytuacji drogowej w wybranych województwach. W odpowiedzi otrzymają informacje o stałych utrudnieniach w ruchu na drogach krajowych, a w dniach 24-26 czerwca br. będą informowani o pogodzie, korkach i wytyczanych objazdach.

Organizatorem Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa “Weekend bez Ofiar“ jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Partnerzy przedsięwzięcia: Ministerstwo Zdrowia, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej,Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Akcję wspierają media ogólnopolskie i regionalne. Honorowy patronat objął Minister Infrastruktury.

Relacja z konferencji prasowej inaugurującej akcję:

 

a33a1d3a80ef112c9ec3ead55c25ff6210dff051

 

- Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa "Weekend bez ofiar" to hasło trochę przewrotne - mówił Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest organizatorem akcji. - Nie liczymy na to, że uda się je zrealizować w tym roku, choć, oczywiście, byłoby wspaniale, gdyby choć jeden weekend w roku obył się bez śmiertelnego wypadku – tłumaczył otwierając konferencję prasową w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, inaugurującą drugą edycję akcji.

37803fb712fabc1d50dff768059e58269349ba44

Lech Witecki, po. Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podsumował działania roku ubiegłego, niestety tych nie można było nazwać sukcesem. Informując o tegorocznych planach szczególny nacisk położył na zagadnienia partnerstwa i edukacji. Kampania Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa “Weekend bez ofiar” rozpoczęta, w imieniu głównego organizatora Lech Witecki zachęcał do udziału w akcji. Zakończył - Apelujemy o to, aby cały rok jeździć bezpiecznie

 

6b5f204a1a1718619d66b5870867e97d9fe5059a

 

“Weekend bez Ofiar” to pewna wizja, do osiągnięcia której mają dążyć wszyscy, którzy poruszają się po polskich drogach. Zdajemy sobie sprawę, że uzyskanie zerowej statystyki wypadków w krótkim czasie nie jest możliwe. Dążymy jednak do tego, by stało się to w niedalekiej przyszłości – mówił Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Kładziemy duży nacisk na poprawę stanu jakości dróg. Koncentrujemy swoje działania zarówno na ulepszaniu istniejącej infrastruktury, jak i na tworzeniu nowych tras komunikacyjnych. Apelował: Niech zostaną w domu, ci co jadą niebezpiecznie

 

a4c34b8199bae291a77a716c5655d787624f969a

Inspektor Marek Fidos, dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, ostrzegał - drogi są coraz bezpieczniejsze, ale niestety nadal niebezpieczne. Nadmierna prędkość - to najpoważniejsze wykroczenie w ruchu drogowym. Walczymy z przekraczającymi bezpieczną prędkości i nadal będziemy to robili, podczas Weekendu także. Odchodzimy od instytucji pouczenia, sankcje będą coraz wyższe

 

00320a47138034652ff4e55dc8fe58985d9be3ec

 

Ireneusz Krol, doradca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej: - chcemy, aby od momentu zgłoszenia do przybycia jednostki nie minęło 15 minut, w tym celu doposażamy sprzętowo jednostki, szkolimy strażaków – powiedział podczas konferencji prasowej, omawiając działania Państwowej Straży Pożarnej

 

524329f063fa2a5be6c60702cda2c2ee1d845b8f

 

Mikołaj Karpiński, dyrektor Biura Informacji i Promocji w Ministerstwie Infrastruktury podkreślił znaczenie jakości infrastrukury dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W celu poprawy infrastruktury drogowej w ostatnim 3,5 roku oddano do użytku 1250 km dróg; na kolejnych 1425 km dróg ekspresowych, krajowych i autostrad trwa cykl inwestycyjny

 

7bff0463c1481bba8e9c6ed6a61023456caf8398

 

Hubert Jednorowski, występując w zastępstwie Michała Zemienieckiego z Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego mówił o działaniach kontrolnych pojazdów na drogach. Staramy się zwiększyć liczbę kontroli, szczególnie w zakresie przewozu osób. Trzeba podkreślić, ze jest coraz mniej mandatów, a więc oceniamy, że wzrasta świadomość przewoźników oraz ich dbałość o pojazd także wzrasta - podsumował

 

063e9dfc5b41b0eddbe3efb9510a479a4354a8e9

 

Barbara Bańczak-Mysiak z Ministerstwa Zdrowia - po raz pierwszy partner akcji - informowała o funkcjonującym w Polsce od 2000 r. systemie ratownictwa drogowego. W ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym,w jej art. 4 czytamy: Kto zauważy osobę lub osoby znajdujące się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego lub jest świadkiem zdarzenia powodującego taki stan, w miarę posiadanych możliwości i umiejętności ma obowiązek niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do skutecznego powiadomienia o tym zdarzeniu podmiotów ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Wywiązujmy się z tego obowiązku - apelowała

f227192a99c7408a4e6db96726610b436e7975a1

 

Paweł Kamiński, zastępca dryektora Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wyliczał, że LPR wylatuje do 1200 wypadków rocznie, LPR posiada w Polsce 17 baz, ich podstawowy sprzęt to helikoptery EC 125. Podkreślił, że w tym roku rozpoczynają loty nocne

 

8f4719b366b99b31f5b5fa8122c9a9d9d9796cb2

Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mówił o wypadkach na przejazdach kolejowych. Podkreślił – w 97-98% wypadków, dochodzi do nich z winy kierowców. Apelował: pamiętajmy – pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Z mocy prawa i z mocy siły.

 

9b6ae58565ccf42cba50f59cc8e369d0f472bc01

 

PPłk. Marcin Wiącek, rzecznik Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej przybliżył przybyłym na konferencję dziennikarzom oraz innym zaproszoną, działania jakie podejmowane są w Wojsku Polskim na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

275362b18f07feb4fd00fdf99b0ad8833855dae8

 

- Kochamy prędkość, a ona zabija – powiedziała w rozmowie z dziennikarzami - Joanna Fligier z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tłumaczyła, że prędkość budzi asocjacje z wolnością, zwłaszcza u młodych mężczyzn. Pozostałe przyczyny śmiertelnych wypadków to jazda pod wpływem alkoholu, niezapięte pasy i nieprawidłowe przewożenie dzieci

 

(Fot.: PD@N 389-28-39 oraz 80-81©jm)