Przegląd prasy

Dyrektor Szatkowski: pozytywne zmiany także w zasadach szkoleń

28 stycznia 2013

 

29342d3f35b711d224b013f28ea406cd0eccb461

 

Stanisław Szatkowski (fot.), dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - Regionalnego Centrum BRD w Olsztynie

Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS:Jak wyglądał pierwszy dzień egzaminów państwowych wg nowych zasad?

Odpowiada Stanisław Szatkowski, dyrektor WORD-RCBRD Olsztyn: Mówiąc o “nowych zasadach” egzaminu państwowego chodzi przede wszystkim o nową formułę egzaminu teoretycznego. Obowiązujące dotychczas testy wielokrotnego wyboru, zastąpione zostały testami, w których jedna odpowiedź jest prawidłowa, a pytania generowane są w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej.

W Ośrodku, którym mam przyjemność kierować, pierwszy taki egzamin odbył się 25 stycznia. Przeegzaminowaliśmy 19 osób. Wynik pozytywny uzyskało 5 kandydatów na kierowców i pragnę podkreślić, że jest to jeden z lepszych wyników w skali kraju.

 

Pytanie:Co - na dzień dzisiejszy - jest największym problemem zdających egzamin teoretyczny na kat. B?

Odpowiedź: Tak, jak przewidywaliśmy, największym problemem rozwiązujących test był sam sposób udzielania odpowiedzi na wyświetlane pytania, a nie ich skala trudności. Osoby przystępujące w pierwszych dniach do egzaminu, nie miały okazji zapoznać się z jego nową formułą w ośrodku szkolenia kierowców, ponieważ ich egzamin wewnętrzny przeprowadzony był jeszcze według “starych” zasad. To spowodowało, że próba, z którą się zmierzyli nasi klienci, była pierwszym ich zetknięciem się z takim sposobem sprawdzenia swojej wiedzy. Do tego doszły emocje związane samym egzaminem i dla większości okazało się to zbyt wiele.

 

Pytanie:Jakie - na gorąco - rady dla instruktorów nauki jazdy i jakie dla zdających egzamin państwowy?

Odpowiedź: Instruktorzy powinni zdawać sobie sprawę z faktu, że to przede wszystkim na nich spoczywa obowiązek zapoznania swoich kursantów z nowymi zasadami egzaminu państwowego, a co ważniejsze solidne przygotowanie przyszłych kierowców do bezpiecznego poruszania się po drodze.

Jak wspomniałem na początku, największe zmiany w systemie egzaminowania dotyczą egzaminu teoretycznego, co nie oznacza, że możemy zapomnieć o egzaminie praktycznym. W tym obszarze również wiele się zmieniło. Chodzi przede wszystkim o kryteria oceny określonych zadań, z którymi kandydat na kierowcę będzie musiał się zmierzyć na egzaminie praktycznym. Jako przykład można podać obowiązek włączenia na placu manewrowym, w ramach przygotowania do jazdy, świateł właściwych do jazdy w ruchu drogowym – dotychczas ten element nie był uwzględniony w kryteriach oceny zadania “przygotowanie do jazdy...”, realizowanego przez kandydata na kierowcę na placu manewrowym.

 

Pytanie: Czy nowy system egzaminu, który wymusi nowy system szkolenia, ma szansę wpływać na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego?

Odpowiedź: Nie ulega wątpliwości, że nowe zasady przeprowadzania egzaminu - przede wszystkim teoretycznego, wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nowa formuła egzaminu wymusi na ośrodkach szkolenia kierowców solidne prowadzenie wykładów z zakresu zasad ruchu drogowego, techniki kierowania i obsługi pojazdu oraz udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych. Do uzyskania pozytywnego wyniku z części teoretycznej już nie wystarczy nauczenie się na pamięć odpowiedzi na kilkaset podanych wcześniej pytań, ale przede wszystkim wykazanie się rzeczywistą wiedzą i spostrzegawczością, niezbędnymi do bezpiecznego poruszania się po drodze.

Pozytywne zmiany zaszły również w zasadach prowadzenie szkoleń teoretycznych w ośrodkach szkolenia kierowców. Nowe rozporządzenie “w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców” bardzo szczegółowo precyzuje program szkolenia teoretycznego, podając dla każdej jednostki tematycznej zakres niezbędnej do bezpiecznego poruszania się po drodze wiedzy.

Pytania zadała Jolanta Michasiewicz (tygodnik PD@N)

 

(Fot.: PD@N 454-16word)