Przegląd prasy

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu Europejski Dzień bez Samochodu

22 września 2006

Ministerstwo Środowiska - Informacje Rzecznika Prasowego -

Informacja nt. kampanii Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Europejski Dzień bez Samochodu

Europejski Dzień bez Samochodu (EDbS) w dniu 22 września obchodzony jest w Europie od 1998 r., a Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT) w dniach 16-22 września od 2002 r. Organizacja kampanii odbywa się pod patronatem Dyrekcji Generalnej "Środowisko" Komisji Europejskiej. W grudniu 2001 roku na wniosek Komisarz Dyrekcji Generalnej "Środowisko" Komisji Europejskiej Pani Margot Wallström, Minister Środowiska podpisał deklarację przystąpienia naszego kraju do grupy państw realizujących tę kampanię. Od 2002 r., po podpisaniu przez Polskę Karty Europejskiej, co roku 22 września odbywają się, pod patronatem Ministra Środowiska ogólnopolskie obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz Europejskiego Dnia bez Samochodu. W Polsce, przy merytorycznym i organizacyjnym udziale Ministerstwa Środowiska, Europejski Dzień bez Samochodu jest obchodzony już po raz piąty, natomiast Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu po raz drugi. Celem kampanii jest bezpośrednie zaangażowanie obywateli w działania związane z ochroną środowiska przez promowanie transportu komunikacją miejską jako alternatywy dla indywidualnego transportu samochodowego. Kampania ta ma również na celu promocję nowego podejścia do zagadnień problematyki transportu w miastach, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich poprzez kształtowanie proekologicznych wzorców zachowań oraz popularyzację transportu miejskiego przyjaznego środowisku. Tysiące miejscowości organizuje co roku wydarzenia promujące transport publiczny, komunikację pieszą i rowerową, zamyka ulice dla samochodów, przeprowadza debaty publiczne o konieczności ograniczania ruchu samochodowego. W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu np.: Piaseczno zakupiło stojaki na rowery, Police organizują akcję znakowania rowerów, Gdańsk w tym tygodniu prowadzi wzmożone działania kontrolne ruchu drogowego pod kątem przekroczenia dopuszczalnych norm emisji spalin przez pojazdy samochodowe, Puławy dokonują pomiaru hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza w swoim mieście. Natomiast w ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu np.: Warszawa m. in. udostępni 300 rowerów którymi będzie można poruszać się w obrębie Nowego Światu oraz będzie można korzystać nieodpłatnie z komunikacji miejskiej, Częstochowa zorganizuje akcję promującą ideę zrównoważonego transportu oraz paradę rowerzystów, Elbląg całkowicie zamknie dla ruchu samochodowego ulice Starego Miasta, Kielce zagwarantują darmowe przejazdy MPK za okazaniem dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego. Hasło tegorocznej kampanii brzmi: "Zmiany klimatu". Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Europejski Dzień bez Samochodu poprzez swoje założenia przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu, czym doskonale uzupełnia drugą, organizowaną przez Komisję Europejską, kampanię pn. "Ty też masz wpływ na zmiany klimatu". Koordynatorem krajowym kampanii w br. jest Ministerstwo Środowiska. Na poziomie lokalnym obchody są organizowane przez władze miast, które zgłosiły swój udział w tym przedsięwzięciu. Koordynator krajowy wspiera miasta poprzez przekazywanie materiałów informacyjno-promocyjnych oraz organizuje konkursy. Jednym z nich jest konkurs dla słuchaczy przeprowadzany w dniach 18-22 września br. na antenie Radia VOX FM. Drugi konkurs na najlepszego koordynatora lokalnego ma zachęcić koordynatorów m. in. do promocji komunikacji publiczne, pieszej i rowerowej w swoim mieście oraz kształtowania proekologicznych postaw wśród społeczeństwa w zakresie zachowań transportowych. W bieżącym roku do udziału w kampanii zgłosiły się 74 miasta. Do Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu przystąpiło 29 miast, a do Europejskiego Dnia bez Samochodu przystąpią 72 miasta. Kampania cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony mediów lokalnych i ogólnopolskich. W tym roku patronami medialnymi są: TVP 3, Radio VOX FM, Magazyn Obywatel oraz Obywatelska Agencja Informacyjna. Do akcji przyłączyły się także Grupa PKP oraz Polskie Koleje Państwowe S.A. Sponsorami nagród w konkursach są Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz Ministerstwo Środowiska.

Słowa kluczowe ochrona środowiska