(Fot.: PD@N 412-17)
^ Pojazdy hybrydowe to nowość w taborze stołecznego przewoźnika. Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w dwa silniki elektryczne i jeden spalinowy. Silniki elektryczne zasilane są z baterii, a te ładowane są poprzez odzyskiwanie energii z hamowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus zużywa do 24% paliwa mniej w porównaniu z tradycyjnym napędem. Ponadto ograniczona jest emisja szkodliwych spalin aż o 78%. Takie autobusy Solaris, jako pierwsza firma w Europie, zaczął produkować seryjnie w 2006 roku. Oprócz Warszawy, Poznania i Sosnowca, hybrydowe Solarisy jeżdżą też we Francji, Niemczech i Szwajcarii oraz na odległej wyspie Reunion położonej na Oceanie Indyjskim.
W Warszawie na ulice wyjechały pierwsze hybrydowe autobusy komunikacji miejskiej (na trasie linii 514 Politechnika – Wesoła). To Solarisy, które wyróżniaja się szarym kolorem.Jak informował Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych, będą pojawiać się na różnych liniach docierających do centrum. Na razie jeżdżą "dwie hybrydy", dwie następne wyruszą w najbliższych dniach. Autobusy nazywane są ekologicznymi, bo spalają o ok. 25 proc. paliwa mniej niż tradycyjne niskopodłogowce. Oprócz silnika na ropę wyposażone są także w dwa silniki elektryczne zasilane bateriami ładowanymi w czasie jazdy.
Przypomnijmy, iż hybrydy dostarczane są do stolicy w ramach realizowanego kontraktu jaki Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały w czerwcu 2011 r. z firmą Solaris Bus & Coach S.A. Umowa dotyczyła dostawy 148 autobusów miejskich marki Turbino. Zarówno autobusy hybrydowe jak i tradycyjne Urbino, zostały bardzo bogato wyposażone. Wszystkie pojazdy mają pełną klimatyzację, rozbudowany system monitoringu oraz informacji pasażerskiej (w autobusie przegubowym jest aż 7 ekranów LCD). Ponadto autobusy posiadają automatyczny system gaszenia w komorze silnika. Dla optymalizacji zarządzania flotą autobusową, Solarisy zostały także wyposażone w system zliczania pasażerów. Zgodnie z umową, dostawy autobusów zostały podzielone na kilka transz i rozpoczęły się w październiku ub. roku. Ostatnie z zamówionych 148 autobusów miały właśnie dotrzeć do Warszawy w styczniu 2012 roku.