Z policyjnych statystyk wynika, że w nocy, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych, w co czwartym takim wypadku ginie człowiek. Dla porównania - za dnia w co trzynastym. Jak podaje Komenda Główna Policji w ubiegłym roku w nocy na drogach oświetlonych doszło do 5925 wypadków, w których zginęły 643 osoby, a 7086 zostało rannych. Na drogach nieoświetlonych zanotowano 4037 wypadków, w których śmierć poniosło 1078 osób 4833 zostały ranne.
Jak jechać nocą? - Jazda po zmroku jest dużo bardziej niebezpieczna i trudniejsza niż za dnia - przekonuje Jan Parkitny, doświadczony instruktor nauki jazdy z Opola. - Powód jest banalny. Ograniczona widoczność, a więc trudniej jest zauważyć pieszych, rowerzystów, różne przeszkody, które pojawiają się na drodze. Na drogach nieoświetlonych latarniami ulicznymi widoczność zależy głównie od sprawnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu oraz od czystości reflektorów, lusterek i szyb. Po zmroku pojawia się również problem z prawidłową oceną sytuacji na drodze. Z tego powodu nocą zaleca się zachowanie większej ostrożności w przypadku manewrów takich jak skręt, omijanie czy wyprzedzanie, które wymagają oceny odległości od innych pojazdów. Wstępne rady - pamiętajmy o zdjęciu nogi z gazu; obserwuj i wyciągaj wnioski; aby zauważyć przeszkody na drodze, kierowcy mogą wykorzystywać reflektory innych pojazdów. Tylne światła i błyskające od czasu do czasu światła stopu samochodu jadącego z przodu mogą nas informować o zagrożeniu, na które natknął się kierowca itd. itd. Czy można przygotować się do jazdy do zmroku? Tak i w tym celu: wyczyść światła z przodu i z tyłu; sprawdź, czy wszystkie żarówki są sprawne; sprawdź ustawienie przednich reflektorów, pamiętaj o regulacji reflektorów. Zwolnij i zwiększ dystans od poprzedzającego samochodu. Poza obszarem zabudowanym używaj świateł drogowych (tzw. długich). Należy je jednak wyłączyć, jak tylko zobaczysz samochód jadący z przeciwka lub przed tobą. Zgodnie z przepisami nie należy też używać ich w obszarze zabudowanym. - Zwolnij i zwiększ dystans od poprzedzającego samochodu. W nocy trudniej jest ocenić prędkość i odległość. Nie pal za kółkiem. Nikotyna i tlenek węgla pogarszają nocne widzenie. Jeśli masz awarię, zjedź z drogi i zatrzymaj się jak najdalej od pasa ruchu. Załóż kamizelkę odblaskową, wystaw trójkąt odblaskowy, włącz światła awaryjne oraz pozycyjne i światło wewnątrz samochodu. Trzymaj się z daleka od szosy i poproś pasażerów, by opuścili samochód i zeszli z drogi. - Regularnie rób przerwy. Podczas postoju warto zrobić kilka ćwiczeń. Jeśli czujesz się bardzo zmęczony, prześpij się. - Jeśli samochód nadjeżdżający z przeciwka nie wyłącza długich świateł, unikaj oślepienia patrząc na prawą krawędź drogi i używając jej jako punktu odniesienia.