Przegląd prasy

Jan Szumiał: Ekologia - ekonomia - bezpieczeństwo - komfort

15 stycznia 2014

585edfe33d16428e8844b68686e5affa28fe16b4

(Fot.: PD@N 481-2-24jsz)

Niewielu (szczególnie młodych) kierowców zdaje sobie sprawę jak mocno ze sobą powiązane są te wszystkie elementy. Dociekliwsi mogą do tego dołączyć również zdrowie. Młodzi najczęściej nie biorą tego w ogóle pod uwagę. Dla nich samochód jest urządzeniem dostarczającym rozrywki, a przepisy i wszelkie ograniczenia tylko utrudniają im czerpanie przyjemności z jazdy podwyższającej emocje. Są zdania, że zabawa musi kosztować.

Występujące ostatnio anomalia pogodowe w znacznej mierze są efektem nadmiernego ingerowania człowieka w przyrodę. Najwyższy już czas podjąć działania zmierzające do ratowania środowiska naturalnego a jednocześnie życia ludzkiego przed występującymi kataklizmami.

Podstawowym celem ekologicznej jazdy jest maksymalne zmniejszenie: emisji zanieczyszczeń do atmosfery, efektu cieplarnianego i hałasu. Ekojazda (ang. Eco driving) pozwala dodatkowo zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu(nie tylko koszty paliwa), zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz podwyższa komfort jazdy kierowcy i pasażerów.

Jazda zawierająca te wszystkie elementy polega na odpowiedniej technice: eliminującej gwałtowne wprowadzanie silnika w wysokie obroty, utrzymywanie uruchomionego silnika w czasie postoju, szybkie dojeżdżanie do skrzyżowania a następnie gwałtowne hamowanie, obracanie kierownicą jeżeli koła nie toczą się.

Zalecane jest: rozgrzewanie silnika po dłuższym postoju podczas wolnej jazdy; dojeżdżanie do skrzyżowania, czerwonego światła na sygnalizatorze, czy widocznego zatoru drogowego wcześniej wytracając prędkość i łagodnie hamując; zachowywanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu, zmiana biegów na wyższe przy obrotach silnika nie przekraczających 3000 obrotów i redukcji przy odpowiedniej prędkości; w ciągu dnia, przy dobrej przejrzystości powietrza, używanie świateł do jazdy dziennej (jeżeli są zamontowane) zamiast świateł mijania; usuwanie z dachusamochodu bagażnika jeżeli się z niego nie korzysta; nie wożenie zbędnych rzeczy w samochodzie zwiększających jego obciążenie. Ważny jest również stan ogumienia (głębokość bieżnika, ciśnienie, rodzaj zależny od pory roku) , również systematyczne przeglądy techniczne, wymiana filtrów, regulacja silnika i wiele innych czynników.

Coraz częściej mówi się o propozycji wprowadzenia do części praktycznej egzaminu na prawo jazdy elementów ekojazdy. W projekcie zmian ustawy o kierujących pojazdami, w Art.51. 1. ust.2 proponuje się następujące brzmienie:

sprawdzenia umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się, odpowiednio do uprawnienia, o które ubiega się osoba zdająca egzamin, w ruchu drogowym motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z takiego pojazdu i przyczepy oraz tramwajem.

Instruktorzy w większości takiej jazdy uczą, ale mało to akcentując. Skutkiem tego są (nieuzasadnione) obawy osób przygotowujących się do egzaminu , nieświadomych swojej wiedzy z zakresu ekojazdy.

Ekologiczna jazda dzięki spokojnym i rozważnym zachowaniom uczestników ruchu w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo na drodze, zmniejsza ryzyko wypadku.

Należy pamiętać również, że ekologiczna jazda nie jest równoznaczna z powolną jazdą lecz płynną podnoszącą komfort podróżowania.

33fe7b62bd62c8a1ad4c8583c3529f722551c78cJan Szumiał, Praska Auto Szkoła