Życie z piętnem drogowego zabójcy oznacza osamotnienie, problemy z pracą, zazwyczaj pobyt w więzieniu, a przede wszystkim wyrzuty sumienia, depresje i inne problemy psychiczne. Takie dramatyczne doświadczenie może jednak stać się dobrym przykładem dla innych. Dlatego najnowsze modele edukacje wykorzystują te wzorce. Jak podaje portal Drogi Zaufania jednym z nich jest eksperymentalny projekt Unii Europejskiej pod nazwą Module Close To, co w dosłownym tłumaczeniu znaczy “Moduł w pobliżu". Pomysł został zaczerpnięty z programów walki z uzależnieniem od narkotyków i alkoholu oraz związanych z AIDS, w których osoby uzależnione lub zarażone wirusem HIV opowiadają historię swego dramatu innym, zwłaszcza rówieśnikom. Tę sama metodę, zwaną peer-to-peer (równy z równym) wykorzystano w szkoleniu przyszłych kierowców. W tego rodzaju zajęciach, prowadzonych w 11 krajach UE, wzięło udział ponad 13 tys. kandydatów na kierowców, 191 peer-mentorów i 890 trenerów. W Polsce - według informacji ITS - w projekcie uczestniczyło 3 peer-mentorów, 39 instruktorów nauki jazdy oraz 496 kursantów. Badania efektów całego projektu wykazały, że 90 procent uczestników szkolenia po kilku miesiącach od spotkania pamiętało historie opowiedziane przez peer-mentorów. Aż 70 procent przyznało, że takie zajęcia miały wpływ na ich zachowanie za kierownicą, a 40 proc. oświadczyło, że prowadzi pojazd ostrożniej i zwraca uwagę na innych kierowców. Wyniki eksperymentu były lepsze od oczekiwań wykonawców projektu, dlatego przekazali Komisji Europejskiej zalecenie wprowadzenia takich spotkań jako punktu obowiązkowego dla wszystkich kierowców. Na dłuższą metę może on zmienić postawy i zachowania, a także mentalność użytkowników dróg.
Podobne założenie towarzyszy kampanii promującej bezpieczeństwo ruchu drogowego, którą zleciła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Hasło tej kampanii mówi wszystko: “Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą". Ma ona charakter paradokumentalny i opiera się na prawdziwych historiach sprawców, którzy w spotach telewizyjnych i radiowych opowiadają o swoich przeżyciach po spowodowaniu groźnego wypadku. Przykłady pokazują, że życie z piętnem zabójcy drogowego oznacza osamotnienie, ostracyzm towarzyski, problemy z pracą, nierzadko więzienie. To również olbrzymie obciążenie psychiczne depresją, nałogami i próbami samobójstwa. Ale ten zły przykład może stać się przestrogą. Bohaterowie spotów, bez pokazania twarzy, w sposób bardzo realistyczny opowiadają o swoich dramatach, mówią łamiącym się głosem, co wywołuje mocniejsze wrażenie u odbiorców. Te opowieści powinny głęboko zapaść w ich pamięci, jak zapewniają twórcy i psychologowie. A to z kolei ma wpłynąć za zachowanie kierowców. Kampania “Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą" we wrześniowej odsłonie znalazła się na antenach Polsatu i TVN, zaś premiery kolejnych spotów radiowych i telewizyjnych zaplanowano na październik oraz przed Bożym Narodzeniem.