Przegląd prasy

Kolejne 15.lecie WORD, teraz w Opolu

13 października 2013

08f12173535d0da0783c4e744963df1279cddee9

(Fot.: PD@N 475-29)

WORD w Opolu miał właśnie swoje 15. lecie. Tak więc przygotowano podsumowanie, z którego wynika: 401 607 tys. przeprowadzonych egzaminów teoretycznych, z czego 345 168 dotyczyło najpopularniejszej kategorii B. Natomiast egzaminów praktycznych było 698 255 tys., z czego na samą kategorię B 604 279 tys. Oprócz egzaminów na prawo jazdy, WORD od początku swojej działalności prowadzi szkolenia dla zawodowych kierowców. W ośrodku można przejść również kurs redukujący liczbę punktów karnych na koncie kierowcy. Łącznie ze szkoleń skorzystało do tej pory 170 tys. osób. - To jak średniej wielkości miasto - porównał Edward Kinder, dyrektor ośrodka. Początkowo egzaminy praktyczne na kategorię B odbywały się na fiatach punto, następnie na nissanach micrach, a potem na chevrloetach aveo, fordach fiesta i renault clio. Na kategorię A kursanci egzamin zdają na motocyklach Yamaha. - Egzamin praktyczny na kategorię C jeszcze do niedawna był przeprowadzany na samochodzie star 28. - Wbrew pozorom nie oddajemy aut na złom, one zużywają się dość nietypowo. Mają mały przebieg, tak do 50 tys. km, najczęściej psują się w nich skrzynie biegów, wymieniane często są też sprzęgła. Z tym bowiem kursanci mają największy problem. W tym ośrodku egzaminowania - jako jedynym w kraju - plac na którym przeprowadzane są egzaminy praktyczne z jazdy po tzw. łuku i ruszanie na wzniesieniu - jest placem zadaszonym. Do funkcji placu manewrowego przystosowano stare garaże. Od początku powstania ośrodka pracuje w nim 11 osób. Praca egzaminatorów niełatwa, a często nawet niebezpieczna. Najczęstsze kolizje, w jakich uczestniczą samochody egzaminacyjne, to uderzenie w ich tył. - Na przykład na zielonej strzałce, gdzie przepis mówi wyraźnie, że trzeba się zatrzymać, a dopiero potem jechać. Nasz samochód się zatrzymuje, jadący za nim uderza w niego. Podobnie jest przed przejściami dla pieszych - analizuje Włodzimierz Twardoń, wicedyrektor opolskiego WORD-u. Do wypadków z winy kursantów dochodzi najczęściej na placu manewrowym. Główna przyczyna? Mylenie pedału hamulca z gazem, co skutkuje uderzeniem w mur albo w bariery ochronne.

Jak końcy swój artykuł “Gazeta pl Opole” - w ciągu liczb podsumowujących 15 lecie ośrodka trudno znaleźć te, które obrazowałyby średnią zdawalność od momentu powstania placówki. - Zbyt dużo zmian w formach egzaminu i przepisach było przez ten czas, więc obraz ten mógłby być zakłócony. Np. zmieniano wiek, w którym można było podejść do egzaminu, zadania na placu manewrowym, ostatnio egzamin teoretyczny - tłumaczy Edward Kinder, dyrektor WORD-u. Wiadomo, że w ciągu ostatniego miesiąca średnia zdawalność egzaminu teoretycznego na kat. B wynosiła 34 proc., a praktycznego 29,5 proc.

Słowa kluczowe WORD