“Dobra komunikacja nie zależy od tego,
Jak coś mówimy, tylko od tego, jak to jest odbierane” (Andrew Grave)
Termin “komunikacja” w relacjach między ludźmi oznacza porozumiewanie się między uczestnikami tej komunikacji (jest to przekaz informacji i zdolność do odbioru i rozumienia tej informacji). Komunikacja jest procesem, który zachodzi nieustannie, przez cały czas bowiem przekazujemy i odbieramy informacje. Jeżeli przebiega nieprawidłowo, jest przyczyna wielu nieporozumień. Ważnym elementem skutecznej komunikacji jest szacunek i uprzejmość wobec rozmówcy. Jeśli instruktor będzie odnosił się do uczniów z poważaniem, oni odwzajemnią się tym samym. Stanie się dla nich osobą, z którą będą chcieli współpracować, i obdarzą go zaufaniem. Zbudowanie przez instruktora poprawnych relacji na płaszczyźnie emocjonalnej warunkuje uzyskanie przez niego dobrych efektów na płaszczyźnie rzeczowej, tzn. uczniowie właściwie traktowani, zdecydowanie chętniej będą się uczyć i wykonywać zalecenia instruktora.
Wyróżniamy trzy kanały komunikowania się:
- słowa (komunikacja werbalna) ,
- tonacja i brzmienie głosu,
- mowa ciała – gesty, mimika, wzrok pantomimika, dynamika, postawa, wygląd (komunikacja niewerbalna).
Z badań wynika, że 7% komunikacji odbywa się za pomocą słów, 38% jest kształtowane przez brzmienie głosu, 55% wynika z mowy ciała.
Przewaga komunikacji niewerbalnej nad werbalną wynika m.in. z tego, że znacznie trudniej nią manipulować. W zdecydowanej większości przypadków to właśnie ciało odzwierciedla nasze autentyczne odczucia, a co za tym idzie, potwierdza albo burzy naszą wiarygodność. Dlatego pamiętaj, że:
Ważne jest nie tylko to, co mówisz,
Ale jak mówisz i jak się przy tym zachowujesz!!!
Komunikat, aby był wiarygodny,
Musi być spójny na wszystkich trzech kanałach.