W salach Wyższej Szkole Humanistyczno- Ekonomicznej punkt w Koszalinie,75-211 Koszalin, ul. Bohaterów Warszawy 22,odbyło się szkolenie stacjonarne Dzień 1 w ramach projektu unijnego. Organizatorem szkolenia - na podstawie umowy zawartej z konsorcjum L-instruktor.pl - był zarząd oddzialu macierzystego (OT1) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej OSK w Koszalinie, ul. B. Warszawy 2. Podkreślić należy szczególne zaangażowanie prezesa OT1 i jednocześnie prezesa OIGOSK Romana Stencla w zabezpieczenie logistyczne inicjatywy. W szkoleniu udział wzięło 37 osób, w tym 3 kobiety, 15 osób w wieku 50+, 6 z terenów wiejskich. Ta skromna liczba uczestników byla skutkiem bardzo krótkiego - tylko miesięcznego - okresu rekrutacyjnego. Szkolenie zorganizowane zostało w dwóch grupach. W każdej grupie zrealizowano po cztery wykłady z elementami dyskusji i zajęć warsztatowych: prawo, psychologia, metodyka, narzędzia. Tematyka szkolenia wyznaczona była programem projektu “Wzrost kompetencji kadry ośrodków szkolenia kierowców”. Wykładowcami byli: Lesław Bazylak, prezes Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce z/s w Szczecinie (prawo); Tadeusz Bratos, wieloletni egzaminator nadzorujący ZORD w Koszalinie (psychologia); Ryszard Krawczyk (narzędzia i metodyka). Uczestnicy otrzymali bezpłatnie materiały szkoleniowe “Teka L-instruktor.pl”. Drugą część materiałów szkoleniowych, tj. skrypt szkolenia stacjonarnego Dzień 2, poradnik praktycznej nauki jazdy oraz nalepkę magnetyczną potwierdzającą udział w projekcie uczestnicy otrzymają podczas szkolenia Dzień 2, które zaplanowano na 26 maja 2011.
(Fot.: PD@N 361-9-10)Tadeusz Wiesław Bratos, prezes Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce z/s w Szczecinie
(Fot.: PD@N 361-11)Leszek Bazylak, wieloletni egzaminator nadzorujący ZORD Koszalin
Stosowanie i przestrzeganie standardów UE (punktualność; merytoryczność, materiały i catering), wiedza, doświadczenie i ekspresja trenerów - wykładowców oraz ich metodyka sprawiły, że większość uczestników szkolenia stacjonarnego ( DZIEŃ 1.) bardzo pochlebnie i pozytywnie wypowiada się o zajęciach, w których aktywnie uczestniczyli. Niewątpliwie przypomnienie elementarnych zasad psychologii oraz dydaktyki jak i wskazanie współczesnych metod i sposobów prowadzenia zajęć z dorosłymi.
Znajomość i doskonalenie metod kreowania zainteresowania, aktywności “kursantów” oraz pobudzania ich “żądzy” wiedzy - jest niezbędna w codziennej pracy wykładowcy, instruktora nauki jazdy. Równie istotna jest wiedza o odpowiedzialności prawnej instruktora oraz osoby szkolonej w trakcie realizowania szkolenia praktycznego. Uczestnictwo w zajęciach oraz realizacja etapu e-lerningowego wspomnianego na wstępie projektu edukacyjnego - zdaniem uczestników szkolenia w Koszalinie doskonale odpowiada na powyższe codzienne potrzeby wykładowców, instruktorów nauki jazdy. W oparciu o w/w doświadczenie konkluduję, że zgłaszane wcześniej zastrzeżenia z niektórych środowisk regionalnych odnośnie angażowania struktur regionalnych OIGOSK w ideę wspierania tego projektu- okazują się CHYBIONE. Dlatego apeluję o zrewidowanie postaw w tym temacie i aktywne włączenie się zarządów oddziałów terenowych w realizację projektu “Wzrost kompetencji kadry ośrodków szkolenia kierowców” - podsumował Roman Stencel.