Przegląd prasy

Mają symulator zderzeń i wiedzą jak go wykorzystać

15 września 2015

873cc14568546b0ccba97c9f7aeda64dd015b57c

(524-62 KWP w Białymstoku)

W Białymstoku odbyło się szkolenie podlaskich policjantów i pracowników Policji realizujących na co dzień zadania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Uczestnicy spotkania zostali przygotowani do prowadzenia działań profilaktycznych z wykorzystaniem symulatora zderzeń, który ma na celu uświadomienie kierującym jak też pasażerom konieczność zapinania pasów bezpieczeństwa. Symulator zderzeń odpowiada uderzeniu przy prędkości średnio ok. 8-12 km/godz., już przy tej małej prędkości przy zderzeniu siła bezwładności działająca na człowieka, uniemożliwia mu utrzymanie się w fotelu. Efekt ten potęguje wraz ze wzrostem prędkości.

Z badań prowadzonych przez ITS wynika, że przy zderzeniu z przeszkodą, z prędkością ok. 50 km/h, masa uderzeniowa osoby o wadze ciała około 70 kg, wynosi 3500 kg - trzy i pół tony! Przy zderzeniu z drzewem lub ciężarówką, gdy kierujący porusza się z prędkością około 80 km/h bez zapiętych pasów on lub pasażer ginie w ciągu 0,1 sekundy uderzając w deskę rozdzielczą z siłą około 7 ton wypadając przez szybę, a całe zdarzenie trwa zaledwie 0,15 sekundy.

Pasy bezpieczeństwa mają już ponad 50 lat. W 1958 roku firma Volvo jako pierwsza wprowadziła do użytku w pojazdach używane po dziś dzień pasy bezpieczeństwa barkowo - biodrowe.

W Polsce obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w 1983 roku i dotyczył tylko terenu niezabudowanego oraz tylko przednich siedzeń. Dopiero w 1991 roku wprowadzono obowiązek zapinania pasów również przez pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach, a przepis ten zaczęto stosować na wszystkich drogach. W 1999 roku wprowadzono również obowiązek przewożenia dzieci w fotelikach ochronnych w wieku do 12 lat i nieprzekraczających 150 cm wzrostu. Jednak od 15 maja 2015 zniknęło kryterium wieku dziecka, a pozostało jedynie kryterium wzrostu, tj. poniżej 150 cm.

Cztery symulatory zderzeń, które trafiły do podlaskiej Policji będą wykorzystywane do działań profilaktycznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców naszego województwa. Zostały one sfinansowane w  ramach projektu pn. KIK 76 “Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” realizowanego w związku ze Szwajcarsko-Polskim Programem Współpracy na terenie działania KWP w Białymstoku i powiatów realizujących projekt tj. wysokomazowieckiego, siemiatyckiego i suwalskiego. Zostały przekazane do Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach, Komendy Powiatowej Policji w Siemiatyczach oraz Komendy Powiatowej Policji w Wysokiem Mazowieckiem. Jednak w ramach współpracy będą one wykorzystywane także na terenie całego województwa.

Od razu po zakończonym szkoleniu policjanci z Wydziałów Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej i Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku w trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego zorganizowali działania w ramach projektu realizowanego przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Białymstoku pn. “Edukacja ekologiczna kierowców poprzez popularyzację zagadnień Eco Drivingu” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Podczas działań mundurowi zachęcali do skorzystania z symulatora zderzeń oraz wspólnie z przedstawicielem białostockiego WORD-u promowali projekt uwzględniając zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa na drodze oraz edukację ekologiczną uczestników ruchu drogowego. Działania były także dobrą okazją dla kierujących do rozmowy z policjantami białostockiej drogówki na temat aktualnie obowiązujących przepisów.