(Fot.: PD@N 398-12jm)
(Fot.: PD@N 398-13jm)
(Fot.: PD@N 398-14jm) ^ Na powyższych fotkach mini ronda w zatłoczonych miejscowościach południa Francji, ale też znane w bardzo wielu krajach Europy. Trzeba powiedzieć - od lat powszechnie stosowane jako skuteczny środek poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu drogowego zarówno na drogach dojazdowych i osiedlowych i innych
W całym kraju powstaje coraz więcej rond, jednak rzadkością sa powszechnie stosowane w innych krajach Europy mini ronda. Taka inwestycja jest realizowana także na skrzyżowaniu ul. Szerokiej i Żołnierskiej w Szczecinie. - W godzinach szczytu przejeżdża tędy nawet 700 samochodów w ciągu pół godziny - mówi Dariusz Wołoszczuk z biura prasowego szczecińskiego magistratu. - Od strony ul. Taczaka tworzą się kolejki aut, które czekają na wjazd na skrzyżowanie. Jak pokazały badania ruchu, średni czas stania to 8-10 minut. W skrajnych przypadkach nawet 23 minuty. Dlatego Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska postanowił zmienić organizację ruchu. W miejscu skrzyżowania powstanie mini rondo. Rondo nie będzie miało wyniesionej wyspy centralnej, a tylko wysepkę najazdową o średnicy 10 m oznaczoną punktowymi elementami odblaskowymi. Wielkość "budowli" została dostosowana m.in. do rozmiaru autobusów. Ponieważ rondo mieści się w granicach krawężników, koszty inwestycji nie będą wysokie. Wysepka i pola wyłączone z ruchu będą zrobione z kostki brukowej wystającej 2 cm nad poziom jezdni. Jak podkreślają specjaliści kierowcy jednak nie za bardzo rozumieją funkcję środkowej wyspy przejezdnej. Często w komentarzach poddawane w wątpliwość są tego typu rozwiązania, bo przecież autobusy i samochody ciężarowe nie mieszczą się na rondzie i jeżdżą po wyspie. Tymczasem mini ronda mają bardzo wiele zalet:
- poprawiają bezpieczeństwo ruchu redukując czterokrotnie ilość punktów kolizji na tradycyjnym, czterowylotowym skrzyżowaniu,
- powodują uspokojenie ruchu, co jest szczególnie pożądane na drogach osiedlowych i dojazdowych,
- nie stanowią utrudnienia dla komunikacji zbiorowej lub dla ewentualnych przejazdów pojazdów ciężarowych,
- można je zastosować na skrzyżowaniach, na których brak miejsca wyklucza budowę małego ronda,
- koszty budowy mini ronda są kilkukrotnie niższe od kosztów budowy małego ronda lub budowy sygnalizacji świetlnej.