Przegląd prasy

Module Close To: szkolenie ze sprawcą wypadku

26 lutego 2010

a6e479d956dc8043dea714591968c1e4e5267c2c

b6aa0eadb3e61f5f008d67ac11991c63373dcd2c

(Fot.: PD@N 331-29jm-30) ^ Wśród uczestników konferencji poświęconej europejskiemu projektowi MODULE CLOSE TO Doświadczenia i perspektywy przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Sprawiedliwości, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Inspekcji Transportu Drogowego, Policji, wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, ośrodków szkolenia kierowców itd.

W Warszawie w Hotelu Polonia Palace odbyła się konferencja poświęcona podsumowaniu europejskiego projektu badawczego MODULE CLOSE TO - Doświadczenia i perspektywy. Konferencja umożliwiła zainteresowanym zapoznanie się z wynikami projektu. Projekt Europejski MODULE CLOSE TO - współfinansowany przez Komisję Europejską i realizowany w 11 krajach Unii Europejskiej - miał na celu pozytywną zmianę postaw i zachowań młodych, początkujących kierowców poprzez wprowadzenie nowego elementu do szkolenia kierowców, jakim są zajęcia ze sprawcą wypadku. W efekcie końcowym projekt w ma stworzyć warunki do ujednolicenia systemu szkolenia kierowców w Europie dzięki edukacji rówieśniczej (peer education). Wykorzystywana jest tu metoda peer-to-peer (równy z równym) polegająca na promowaniu przez rówieśników określonej idei, wartości, zachowań. Projekt realizowany był w latach 2007-2010 r. Polskę projekcie reprezentuje Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

Uczestnicy konferencji wyrazili swoje zainteresowanie przedstawionym pomysłem oraz nadzieje na jego realizację w Polsce. Stwierdzono, że realizacja ta będzie miała wymierne efekty przy dobrej współpracy i organizacji instytucji odpowiadających za kształt systemu szkolenia kandydatów na kierowców, w tym również poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. W opinii osób wypowiadających się przeważały głosy, że projekt MODULE CLOSE TO może przyczynić się do wymuszenia wprowadzenia zmian w sposobie prowadzenia zajęć podczas szkolenia kandydatów na kierowców. Przy tej okazji podkreślano, że polski system szkolenia od kilkudziesięciu lat nie korzysta z innowacyjnych metod dydaktycznych, co rodzi obawy związane z przełamaniem barier mentalnościowych wśród wykładowców. Uczestnicy konferencji zgodzili się, że założenia prezentowanego projektu mogą przyczynić się w przyszłości do pozytywnej zmiany świadomości i odpowiedzialności całej grupy kierujących pojazdami, a to w konsekwencji może być jednym z czynników poprawiających poziom bezpieczeństwa na polskich drogach.

88224c218afc85c4b9921a2866ce1205609e6d7c

(Fot.: PD@N 331-24jm) ^ Kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITSmgr inż. Maria Dąbrowska-Loranc szczegółowo zaprezentowała projekt europejski MODULE CLOSE TO

be22fa1de293f23095d29857ba40d2b303eccfd4

(Fot.: PD@N 331-26jm) ^ Justyna Wacowska-Ślęzak (ITS) omówiła realizację projektu w Polsce oraz wyniki ewaluacji projektu

6e721e39de789bbeac024ecd21fcc6baad8db5d6

(Fot.: PD@N 331-25jm) ^ Ida Leśniowska-Matusiak (ITS) analizowała nową rolę instruktora w szkoleniu kierowców, oczywiście w ramach projektu Module Close TO

aaff6adad7e4bccc5092614f9d6b4f5ab05edab0

(Fot.: PD@N 331-27jm) ^ Aneta Wnuk (ITS) przedstawiła uczestnikom konferencji wytyczne do wdrożenia projektu – Elementarz realizacji Module Colose To w Polsce

a0d2fc10b94ac288a9bb7a063ae2f1d5d0b0682d

(Fot.: PD@N 331-28)

 

MODULE CLOSE TO

Skuteczna metoda wpływu na ryzykowne zachowania młodych kierowców

MODULE CLOSE TO jest projektem badawczym współfinansowanym przez Komisję Europejską, realizowanym w 11 krajach Unii Europejskiej od 2007 do 2010 r. Polskę w tym projekcie reprezentuje Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. Projekt ten w efekcie końcowym ma stworzyć warunki do ujednolicenia systemu szkolenia kierowców w Europie dzięki edukacji rówieśniczej (peer education). Wykorzystywana jest tu metoda peer-to-peer (równy z równym) polegająca na promowaniu przez rówieśników określonej idei, wartości, zachowań.

W szkoleniu kierowców uczestnicy kursów na prawo jazdy konfrontowani są ze sprawcami wypadków drogowych (rówieśnikami uczestników kursu) i ich historiami, co ma doprowadzić do pozytywnych zmian w postawach i zachowaniach młodych, początkujących kierowców, a tym samym doprowadzić do trwałej redukcji liczby wypadków drogowych i ich ofiar.

Cele i zadania projektu: Projekt MODULE CLOSE TO ma na celu:

·zmianę niewłaściwych postaw i zachowań kandydatów na kierowców (młodych kierowców) - uwrażliwienie na znaczenie własnego zachowania w ruchu drogowym jako kierującego pojazdem i jego wpływu na zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu; refleksję nad własnym zachowaniem w ruchu drogowym; przewidywanie i ocenę własnego zachowania w ruchu drogowym; samokontrolę,

·zwrócenie uwagi organom rządzącym zajmującym się tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego na konieczność opracowania i realizowania zajęć dla kandydatów na kierowców w oparciu o nowe metody edukacyjne (np. takie jak w projekcie MODULE CLOSE TO) mające na celu zmianę postaw i zachowań kierowców, a w rezultacie służących ograniczeniu liczby wypadków czyli poprawie bezpieczeństwa.

Zadaniem ogólnym projektu MODULE CLOSE TO było przeprowadzenie przez trenerów-rówieśników (sprawców wypadków) zajęć z 10 tys. kandydatów na kierowców (młodymi kierowcami) w krajach partnerskich, którymi są: Austria, Cypr, Czechy, Grecja, Hiszpania, Francja, Niemcy, Węgry, Polska, Słowenia i Szwecja.

Założenia projektu: Metoda “peer-to-peer” wykorzystywana jest w szkoleniu dla kandydatów na kierowców, szczególnie tych młodych w wieku od 18 do 24 lat. Młodzi, początkujący kierowcy (uczestnicy kursów na prawo jazdy) konfrontowani są z przeżyciami innych młodych kierowców, którzy spowodowali ciężkie wypadki drogowe. Kierowcy ci zwani peer-mentorami przychodzą na zajęcia teoretyczne do wyznaczonych szkół nauki jazdy. Są do nich przygotowani pod kierunkiem opiekującego się nimi wyznaczonego instruktora, który wcześniej przeszedł odpowiednie szkolenie w tym zakresie. Przyszli trenerzy – młodzi sprawcy wypadków drogowych są rekrutowani zazwyczaj za pośrednictwem organów sądowniczych lub organizacji i instytucji związanych z problematyką wypadków drogowych np. stowarzyszeń zajmujących się pomocą poszkodowanym w wypadkach drogowych. Zlecenie sprawcom wypadków udziału w kursach i zajęciach dla przyszłych kierowców, a więc wykonanie nieodpłatnej pracy społecznej jest pożyteczniejsze niż orzekanie im małych wyroków sądowych; jest również pewną formą zadośćuczynienia. Obecność na zajęciach trenera-rówieśnika i opowiedzenie jego własnej historii o tym jak stał się sprawcą wypadku drogowego uświadamia kursantom jak niewiele trzeba, aby spowodować wypadek. Mała różnica wieku między peer-mentorem a kursantami oraz pochodzenie z tej samej miejscowości lub okolic sprawiają, że trudno jest im wypowiedzieć częste stwierdzenie, jakim jest “to mnie nie dotyczy; przydarza się tylko innym osobom i w innych warunkach; mnie na pewno nie”. Jest, więc duża szansa, że spotkanie z trenerem przyczyni się do zmiany nastawienia i postaw u przyszłych kierowców odnośnie ich uczestnictwa i stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym, że zostanie postawione pytanie “jak ja bym się zachował na jego miejscu?”

Realizacja projektu: Realizacja MODULE CLOSE TO w poszczególnych krajach wymagała stałej współpracy z instytucjami i organizacjami rządowymi i pozarządowymi, które zapewniły rekrutację odpowiednich trenerów. Szczególny nacisk położono na wsparcie odpowiednich władz, współpracę z policją, organami sądowymi, ubezpieczycielami jak również współpracę ze środowiskiem szkoleniowców i ich czynne włączenie się do tej prewencyjnej akcji. W projekcie we wszystkich 11 krajach uczestniczyło łącznie 191 peer-mentorów, 890 trenerów, 13 406 kursantów (kandydatów na kierowców) oraz odbyło się 805 spotkań. W Polsce w projekcie uczestniczyło 3 peer-mentorów, 39 instruktorów nauki jazdy oraz 496 kursantów.

Wyniki: Z przeprowadzonych przez realizatorów projektu badań wynika, że zajęcia z trenerami-rówieśnikami mają pozytywny wpływ na kształtowanie się odpowiednich postaw u młodych kierowców. Badania wykazały, że po kilku miesiącach po zajęciach z peer-mentorem – sprawcą wypadku, 90% z nich pamięta to spotkanie. 70% uczestników tych zajęć oświadczyło, że spotkanie miało wpływ na ich zachowanie za kierownicą. Projekt MODULE CLOSE TO jest ciekawym pomysłem. Jego realizacja w Polsce przy dobrej organizacji ma szanse na powodzenie. Może być też czynnikiem wymuszającym wprowadzenie zmian w sposobie prowadzenia zajęć podczas szkolenia kandydatów na kierowców i instruktorów nauki jazdy. Jako projekt długofalowy wywołujący u kierowców zmiany w postawach i zachowaniu może przyczynić się w przyszłości do zmiany mentalności całej grupy kierujących pojazdami.