“Puls Biznesu” relacjonuje: Na konferencji prasowej minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk poinformował, że "w chwili obecnej w kraju mamy 699 km autostrad". "Musimy wybudować ich ponad 900 km" - dodał. Zaznaczył, iż autostrady zapewnią dobre połączenie z Gdańskiem, Warszawą, Wrocławiem czy Poznaniem, a dodatkowe połączenie między arenami sportowymi umożliwią drogi ekspresowe. Dziś jest ich zaledwie 317 km - powiedział. Według niego "to bardzo skąpa sieć". "Do wybudowania mamy 2101 km" - mówił. By zobrazować zakres pracy, jaka czeka resort, Grabarczyk wyjaśnił, iż 1 km autostrady, łącznie z ogrodzeniem, pozwala zmieścić ok. 10 boisk piłkarskich. "Jeśli chcemy wybudować ponad 3.000 km autostrad i dróg ekspresowych, to moglibyśmy zmieścić na drogach ok. 30 tys. takich boisk" - dodał. Jednocześnie zapewnił, że "resort sprosta oczekiwaniom użytkowników dróg". Ministerstwo Infrastruktury (MI) doprowadzi do tego, by "sieć autostrad i dróg ekspresowych wyglądała dobrze". "Wszystko po to, by zdążyć przed pierwszym gwizdkiem" - dodał. "Euro 2012 powoduje, iż priorytety rządowe muszą uwzględniać perspektywę tej wielkiej imprezy sportowej" - powiedział Grabarczyk. Dodał, że "na przestrzeni 5 lat wzrosną wydatki na inwestycje drogowe". Zaznaczył jednak, że decydujące będą trzy pierwsze lata realizacji inwestycji. W 2008 r. "po raz pierwszy w historii wydatki na autostrady i drogi ekspresowe sięgają ponad 20 mld zł" - podkreślił. Dodał, iż jest to suma czterech kolejnych budżetów drogowych. W 2009 r. na inwestycje drogowe zostanie przeznaczona rekordowa kwota 32,4 mld zł, a rok później będzie to niewiele mniej, bo 31,4 mld zł. W 2008 r. nastąpi rozpoczęcie uruchamiania projektów autostradowych na szeroką skalę - zapowiedział Grabarczyk, dodając, iż dotyczyć to będzie 625 km autostrad. W latach 2010- 2012 nie będą uruchamiane żadne tego typu projekty, lecz rozpoczną się prace budowlane. Będą prowadzone zarówno w systemie tradycyjnym, jak i koncesyjnym poprzez partnerstwo publiczno-prawne. W systemie tradycyjnym resort bierze pod uwagę współpracę z małymi i średnimi firmami. Ministerstwo podjęło także rozmowy z partnerami zagranicznymi, m.in. ministrem budownictwa republiki Chin. "Poszerzenie rynku jest ważne, by zapanować nad zwyżką cen, bo dysponujemy zamkniętym budżetem" - powiedział Grabarczyk. W br. zostanie też rozpoczęty proces inwestycyjny dla 514 km dróg ekspresowych, a w 2009 r. padnie rekord - zostanie uruchomionych 975 km projektów dróg - podkreślił. Grabarczyk poinformował, że resort ma zapewnione finansowanie, a programy budowy dróg są przygotowane. Dodał także, że MI pracuje nad pakietem zmian legislacyjnych, który ma wyeliminować bariery utrudniające realizację prac. Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Panasiuk, należy racjonalizować procedury przetargowe, uprościć proces wyboru partnera prywatnego do realizacji zadań publicznych, czy też wyeliminować ingerencję administracji publicznej. Konkretne propozycje legislacyjne zostaną zdefiniowane przez MI w ciągu 2 tygodni - dodał.
(233-4)
Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy ds. inwestycji: To, że w przedstawionym przez ministra infrastruktury planie inwestycji drogowych, które powstaną przed Euro, zabrakło południowej obwodnicy Warszawy, wcale nie oznacza, że ona nie powstanie. Będziemy w tej sprawie interweniować i przekonywać ministra – to połączenie musi powstać. Nie od dziś wiadomo, że Warszawa potrzebuje obwodnicy, a jej południowy fragment jest o wiele ważniejszy niż jej północna część. W tym momencie od węzła Konotopa do Trasy Armii Krajowej lepiej lub gorzej, ale da się dotrzeć. Tymczasem w południowej części miasta sytuacja jest od lat dramatyczna. Tam Warszawa się dusi. Mimo wszystko pozostaję optymistą i myślę, że uda się przekonać ministra infrastruktury do realizacji trasy S2 w całości, czyli od węzła Konotopa do miejscowości Zakręt, a nie tylko do ul. Puławskiej. Niebawem rozpoczną się w tej sprawie rozmowy.