Przegląd prasy

Na kubańskich drogach. Fotoreportaż Jacka Michasiewicza (cz. 1)

1 kwietnia 2016

8b712675b8cb8f7bb69330129b537311a0f3aa2f

5b053d311deecfad9b3dfd63bc5aea3a729c7b01

f8944abd3bd60847f03196cb9abb3b9ed8f9698b

324b9d8863974dd7c04a67929253499b90910e5d

b0ae92baaa9f86f15c1871e3bb36ca5f70477192

4d0c996a9ff21a9caaef103137de093333883044

2517100d1e2668e096163163f02c485e093c8cf2

2a75b74a7c9284ec5d8e227bbd02f15f0df9af8b

8c70da26ba85b796a74843fc85f80df023b8708a

d4f65f103e021a61ac8beedafd243b170a1b88cb

7bd8978d8823efae0c5b11ecf0f23e69b4ef0268

b446ee369b4b361d275fdaecdb8183b2e44f828e

4d260600445eb3686ed30e64055d9367d00e7128

361d7464b21d7a13c16c8b25ae319ff2e0e551f5

(537-44, 44a-57 fot. Jacek Michasiewicz)

To już kolejny fotoreportaż z Kuby, który dzięki uprzejmości naszych Czytelników możemy opublikować na łamach tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS. W pierwszej części prezentujemy drogi, ich oznakowanie zarówno poziome, jak i pionowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, sygnalizację świetlną, sekundniki. Pojazdy zobaczycie Państwo w części drugiej.

Na Kubie obowiązuje ruch prawostronny, nadto honorowane jest polskie prawo jazdy (przez okres 6. miesięcy od daty przekroczenia granicy). Jednak polskie polisy ubezpieczeniowe nie są ważne, czyli trzeba się ubezpieczyć już na miejscu. Pasy bezpieczeństwa obowiązkowe. Mandaty za przekroczenie prędkości otrzymuje wypożyczalnia, a ta obciąża wynajmującego. I jakie są te ograniczenia: obszar zabudowany 50 km/godz., lecz w okolicach szkół – 40 km/godz., na drogach gruntowych 60 km/godz.; asfaltowych 90 km/godz., na autostradach 100 km/godz. Czyli bez utrudnień wypożyczamy pojazd (wypożyczalni jest wiele, a najczęściej zlokalizowane są na lotnisku i przy hotelach) i jedziemy. Spokojnie bo ruch drogowy niewielki, łatwo, bo ograniczeń i znaków drogowych i kierunkowskazów równie bardzo niewiele. Choć zdziwi nas sygnalizacja umieszczana... za skrzyżowaniem. Dodatkowo tamtejsi kierowcy jeżdżą dosyć brawurowo, choć jednocześnie ostrożnie, nadużywając klaksonów. Pamiętajmy, że pojazd jest tam towarem bardzo luksusowym. Nadto mają własny (i tylko dla nich zrozumiały) system znaków dawanych rękami. Uważać musimy też na jakość dróg. Szczególnie wieczorem podróże samochodowe mogą okazać się ryzykowne. Drogi znajdujemy słabo oświetlone, a informacji drogowej bardzo niewiele, za to spotkamy pieszych i zwierzęta. Wyruszając w podróż koniecznie należy zapoznać się z prognozą pogody i stosownymi zaleceniami. Pamiętajmy, iż Kuba znajduje się w strefie zagrożonej huraganami (“sezon” huraganowy trwa w okresie czerwiec-listopad). Należy unikać niebezpiecznych tropikalnych burz charakteryzujących się gwałtownymi ulewami, a nawet osuwiskami ziemi. Podsumowując w ruchu drogowym istnieją takie zagrożenia jak: zły stan dróg; niewielkie ich oświetlenie, ale też niestandardowe zachowania tamtejszych kierowców. I co równie ważne - choć zachwycają nas tamtejsze pojazdy, piękne, bajkowo kolorowe “amerykany” z lat 50.tych - to są one w fatalnym stanie technicznym. Ponadto trzeba wiedzieć, iż w sytuacji ewentualnego wypadku drogowego, w którym są ranni lub zabici, czeka kierowcę kara jak za najcięższe przestępstwo zagrożone karami długoletniego więzienia. Czyli zdecydowanie lepiej podróżować taksówką czy autobusem. Może nawet będzie taniej, bo i paliwo drogie. Ludzie są radośni i otwarci, to dowiemy się jeszcze wiele ciekawego o ich codzienności. W kolejnym numerze PD@N, kolejne fotki i informacje.

Słowa kluczowe drogi Kuba znaki drogowe