Przegląd prasy

Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce

17 kwietnia 2007

Nasze drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w kraju. Gorzej jest tylko na Śląsku. Eksperci mówią jednogłośnie: - Natychmiast potrzebujemy autostrad i dróg ekspresowych. Mimo że liczba wypadków drogowych z roku na rok maleje, to statystyki i tak są przerażające. W ubiegłym roku w województwie łódzkim w 4,5 tys. wypadkach zginęło 414 osób, a prawie 6 tys. zostało rannych. Plasuje to nasz region na drugim miejscu pod względem niebezpieczeństwa na drogach – apeluje “Gazeta Wyborcza – Łódź”. Najgorzej sytuacja wygląda w Łodzi, powiecie bełchatowskim, łódzkim wschodnim oraz zgierskim. - Głównym powodem wzmożonych wypadków w tych podregionach są znajdujące się tam drogi krajowe nr 1 i 8. Są to dwie najniebezpieczniejsze trasy w Polsce, na których bardzo często dochodzi do kolizji. Nasze województwo znajduje się w centrum kraju, dlatego jest tu bardzo duży ruch tranzytowy. Niestety nasze drogi nie są do tego przystosowane. Brakuje również chodników i bardzo często ofiarami są osoby, które wracają poboczami z pracy do domu - tłumaczy Cezary Popławski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi. Na Wojewódzkiej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawiono program zmniejszenia liczby wypadków dla regionu. “Nie ma magicznej recepty. Trzeba zastosować szereg działań zaczynając od edukacji dla najmłodszych, a kończąc na dobrych drogach. Są to niestety działania kilkuletnie. Nie da się w ciągu jednego roku zmniejszyć liczby kolizji” - tłumaczy dr Marcin Budzyński, kierownik projektu "Gambit" z Politechniki Gdańskiej. - Naszym celem jest zmniejszenie o połowę liczby wypadków do 2013 roku. Potrzebne jest wspólne działanie policji, samorządów, WORD i szkół. Aby cel udało się osiągnąć trzeba, koniecznie wyprowadzić ruch tranzytowy z miast. - Jeśli szybko nie powstanie system autostrad i dróg ekspresowych, to założeń nie uda się zrealizować - mówi Budzyński. - Ruch samochodów ciężarowych będzie się zwiększał. Potrzebne są obwodnice, aby TIR-y ominęły tereny mieszkalne. Raport ostrzega także przed zlekceważeniem ostrzeżeń. Jeżeli nie zostaną podjęte działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu w województwie łódzkim to do końca 2013 roku około 2 tys. osób może stracić życie w wypadkach samochodowych, a ponad 40 zostać rannych. Według raportu najczęstszą przyczyną wypadków jest zbyt duża prędkość. I co jest zaskakujące to nie młodzi kierowcy mają "ciężką nogę". Sprawcami wypadków przeważnie są osoby w wieku 25 - 59 lat.