Z nowym ministrem infrastruktury, Cezarym Grabarczykiem, rozmawia Agnieszka Stefańska (fragment):
“Rzeczpospolita”: Państwo dalej będzie budować autostrady?
Cezary Grabarczyk: Trzeba na większą niż dotąd skalę sięgnąć po kapitał prywatny. Żeby przyspieszyć budowę dróg ekspresowych i autostrad, musimy wykorzystać 100 proc. potencjału dostępnego na rynku. Musimy sięgać nie tylko po środki z budżetu czy dotacji unijnych, potrzebne jest także partnerstwo publiczno-prywatne. I do jak najszerszego jego wykorzystania będę namawiać.
“Rzeczpospolita”: Dotychczas z różnym skutkiem PPP wykorzystywano przy budowie dróg. Teraz będzie tak samo?
Cezary Grabarczyk: Nie. Spore wyzwania stoją np. przed koleją – niewykluczone, że zaprosimy prywatny kapitał do współpracy przy budowie linii kolejowych dużych prędkości. I lotniska centralnego.
“Rzeczpospolita”:Istnieje ustawa dająca możliwość powołania spółek specjalnego przeznaczenia do budowy dróg ekspresowych i autostrad. Będzie pan wykorzystywał to narzędzie?
Cezary Grabarczyk: Tak. Spółki mogą spełnić swoją rolę w przyspieszeniu realizowania inwestycji. Muszą jednak zajmować się konkretnymi, dokładnie określonymi działaniami.
“Rzeczpospolita”: Budową dróg i przygotowaniem inwestycji zajmuje się przecież Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Kolejne podmioty będą mnożeniem biurokracji i stanowisk.
Cezary Grabarczyk: Spółki będą podmiotami rynkowymi, a nie administracyjnymi. Wyznaczymy im konkretne zadania. Musimy stworzyć system, który będzie motywował do realizacji projektów, a nie ich trwania.
“Rzeczpospolita”: Co dalej z budową autostrady A1 z Gdańska do Torunia? Przetarg na wybór wykonawcy jest w toku, jednocześnie to GTC sąd przyznał prawo do realizowania inwestycji.
Cezary Grabarczyk: Chcę rozpocząć budowę najszybciej, jak to będzie możliwe. Na razie nie wstrzymuję rozpoczętych procedur przetargowych na wybór wykonawcy i czekam na uzasadnienie wyroku sądu wojewódzkiego w tej sprawie. Jak je otrzymam, podejmę dalsze decyzje.
“Rzeczpospolita”:Czy przyjęty przez poprzednią ekipę program budowy autostrad będzie zmieniany?
Cezary Grabarczyk: Nie przewidujemy poważniejszych zmian. Program zawiera inwestycje, które są priorytetowe również dla rządu Donalda Tuska. Chodzi głównie o lepsze połączenie miast, w których będzie rozgrywane Euro 2012. Mówimy też m.in. o szybszej budowie autostrady A4 aż do granicy z Ukrainą.