(290-7)
Wydawnictwo Grupa IMAGE, przystąpiło do grona sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Oficyna istnieje od 1989 roku. Za swoją misję uważa wsparcie nowoczesnymi technologiami różnych procesów edukacji komunikacyjnej - wychowania komunikacyjnego, szkolenia kierowców, doskonalenia zawodowego. Sygnatariusze w granicach posiadanych kompetencji prowadzą działania zmierzające do przyspieszenia poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
(290-17)
^ Wśród sygnatariuszy z Polski znajdują się Minister Infrastruktury, członkowie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, osoby publiczne oraz przedstawiciele środków masowego przekazu.
Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest inicjatywą Komisji Europejskiej, mającą na celu przede wszystkim, zmniejszenie o połowę liczby wypadków śmiertelnych na drogach do 2010 roku. Jest ona częścią europejskiej polityki Dyrektoriatu Generalnego do spraw Energii i Transportu (DGTREN) w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2002-2010, zapisanej w "Białej Księdze polityki europejskiej w dziedzinie transportu". Powstała w styczniu 2004 r., a oficjalnie została zaprezentowana po raz pierwszy 6 kwietnia 2004 r. w Dublinie podczas spotkania ministrów transportu krajów członkowskich Unii Europejskiej. Konferencja warszawska zamknęła cykl 8 spotkań poświęconych tej inicjatywie w największych miastach europejskich. Uczestniczyli w niej przedstawiciele reprezentujący różne sektory działalności, w tym m.in. administrację publiczną, firmy prywatne oraz media.
Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego składa się z dziesięciu podstawowych zasad, które mają charakter deklaratywny i konkretnego dobrowolnego zobowiązania, stanowiącego jedenasty punkt, podejmowanego przez poszczególne przedsiębiorstwa, organizacje lub instytucje. Właśnie to konkretne dobrowolne zobowiązanie nadaje sens całej inicjatywie.
10 zasad EKBRD
1.Podejmowanie działań w celu zmniejszenia liczby ofiar wypadków śmiertelnych na drogach.
2.Włączenie działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego do swoich głównych kryteriów przy podejmowaniu decyzji.
3.Dzielenie się informacjami w celu podniesienia efektywności działań prewencyjnych i powypadkowych.
4.Podejmowanie konkretnych działań w celu zapobiegania wypadkom drogowym w zakresie szkolenia i informowania kierowców, wyposażania i budowy pojazdów oraz poprawy infrastruktury drogowej.
5.Rozwijanie i wdrażanie technologii mających na celu zminimalizowanie konsekwencji wypadków drogowych.
6.Przyczynianie się do rozwoju środków ułatwiających stały, wszechstronny i odpowiedni nadzór nad przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
7.Promowanie nieustających akcji edukacyjnych.
8.Upowszechnianie wiedzy na temat przyczyn, okoliczności i konsekwencji wypadków drogowych.
9.Zapewnienie odpowiedniej i skutecznej opieki medycznej, psychologicznej i prawnej ofiarom wypadków.
10.Dzielenie się wynikami i poddawanie ich ocenie, z zachowaniem zasady ochrony informacji, w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
(290-15)