Przegląd prasy

O fałszywym zatrudnieniu kierowców

18 lipca 2008

Kierowcy często pracują na innych stanowiskach. Najczęściej jako magazynier, mechanik, kurier lub dostawca. W ten sposób pracodawcy unikają problemów związanych np. z kontrolą czasu pracy kierowcy w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy – informuje “Auto firmowe” za “Rzeczpospolitą”. Pomimo jasnych przepisów unijnych WE nr 561/2006 mówiących, iż kierowcą jest każda osoba która prowadzi pojazd nawet przez krótki czas a także osoba która przewożona jest w pojeździe w celu jego prowadzenia Państwowa Inspekcja Pracy nie wymaga od pracodawców dokumentów rozliczających godziny pracy pracowników, którzy są zatrudnieni nie jako kierowcy. Dodatkową korzyścią dla pracodawców są niższe koszty specjalistycznych badań lekarskich. Doprowadza to do niebezpiecznego procederu w wyniku którego pracodawcy zatrudniają kierowców na innych etatach. W przypadku innych stanowisk inspektorzy PIP nie wymagają od pracodawców dokumentów potwierdzających przestrzeganie np. czasu pracy kierowcy. W ten sposób dochodzi do niebezpiecznego procederu "ukrywania kierowców" w firmach co bardzo przyczynia się do zmniejszenia bezpieczeństwa na naszych drogach. Wątpliwości można mieć więcej. Gdyby przeanalizować system pracy poszczególnych grup zawodowych można dojść do wniosku, że serwisanci i przedstawiciele handlowi również powinni być traktowani jak zawodowi kierowcy. Polskie prawo nie pozwala lekarzom medycyny pracy na jasną interpretację przepisów, nie przedstawiają konkretnego zakresu badań dla takich pracowników.