Przegląd prasy

Panel: POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE

18 stycznia 2013

fa4ce49308e9037263dd9569e890f01ee1f83c0c435087d41535c9d1fde07f1e8a0a7b79bc1b83325a57b305cf6f8941025eb4f9bac3fae7ede2bc345387f132a922167b7d92b6917d79a26a3e64faefcb0b0d8ee935e965c4d8a439bdb3570f75cc5d820d113b6204d30681a73dfcde6022ddb59e07790fea65a4ef3bd64a19e478568e05bb3de827a45846e6cdb60995521c8f81b9828431c0e02f8a3eea26618293f0447322e8a97578608b087beb97ba0a8c8dc385234f0a65aac39dbad07335583ab88ac6ed

(Fot.: PD@N 454-40, 40a, 41, 41a, 42, 42a, 67, 67a, 68, 68ajm)

Podsumowaniu stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w 2012 r. oraz zmianom jakie wprowadza ustawa o kierujących pojazdami poświęcony był Panel “POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE”. Wniosek generalny - jest bezpieczniej, ale jeszcze bardzo wiele pozostaje do zrobienia. Organizatorem była Fundacja na rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Wszystkich Uczestników Ruchu Drogowego “JEDŹ BEZPIECZNIE” z prezesem Maciejem Kaliszem (fot. 2). Współgospodarzem natomiast Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2 w Warszawie (placówka ta prowadzi m.in. klasy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod patronatem Komendy Stołecznej Policji, jest sygnatariuszem Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a wicedyrektor Barbara Oleksiewicz (fot. 1) została "Osobą roku 2011" otrzymując statuetkę "Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego").Tematem wiodącym były oczywiście zagadnienia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a tu przede wszystkim – wywołujące wiele emocji - fotoradary na polskich drogach. Z przykrością trzeba stwierdzić, iż wśród przybyłych zabrakło przedstawicieli Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego. Nie ma jeszcze ostatecznych analiz, jednak nie zmienia to jednak faktu, że 2012 był najbezpieczniejszym na polskich drogach od 1975 roku - podkreślał w swojej wypowiedzi poseł Michał Szczerba (fot. 4), wiceprzewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zwrócił uwagę, iż na przestrzeni ostatnich 20 lat liczba ofiar wypadków drogowych w Polsce - przy trzykrotnym wzroście ilości samochodów - zmalała o 50 proc. Jest to jednak wciąż dużo, stąd założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aby do 2020 roku nastąpiła redukcja o kolejne 50 proc, czyli poniżej 2 tys. ofiar rocznie. Pokrywa się to z inicjatywą ONZ i Dekady Działań Na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która będzie trwała właśnie do tego roku. Zadeklarował przy tym, że zespół ds BRD, monitorować będzie wdrażanie Narodowego Programu na poziomie Parlamentu. Poseł Michał Szczerba zaapelował także o zwracanie większej uwagi na niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych, rowerzystów i motocyklistów, a nie koncentrowanie się na samych kierowcach i fotoradarach. Do tych ostatnich, jak również konferencji ministrów prezentujących Narodowy Program BRD i jej relacji w mediach, odniósł się insp. Wojciech Pasieczny (fot.5), wieloletni szef sekcji wypadkowej Komendy Stołecznej Policji. Skrytykował - prezentowany dość powszechnie w mediach - sposób prezentacji Narodowego Programu, z którego uwypuklono jedynie statystyki, zamiar zwiększenia liczby fotoradarów i zatrzymywania prawa jazdy w określonych sytuacjach. Insp. Pasieczny krytycznie odniósł się także do zapisów tzw. ustawy fotoradarowej przyzwalających na jazdę o 10 km/godz. szybciej niż dopuszczalny limit. W praktyce pozwala to na bezkarne łamanie ograniczeń prędkości w majestacie prawa. I znów różnica pomiędzy prędkościami 50 i 60 km/h została zobrazowana przykładami z symulacji komputerowych - podsumował. O wpływie na poprawę bezpieczeństwa jaki ma jakość infrastruktury drogowej - mówiła Urszula Nelken (fot. 3), rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Grajowych i Autostrad. Jak podkreśliła coraz częściej stosowane są bariery oddzielające od siebie kierunki ruchu oraz powstają jezdnie w układzie 2+1, azyle (wysepki), podnoszące bezpieczeństwo pieszych. Z kolei rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Adam Sobieraj, podzielił się kilkoma refleksjami. Stan bezpieczeństwa na przejazdach drogowo-kolejowych podsumowała Katarzyna Kucharek (fot. 7) z PKP Polskie Linie Kolejowe. W ubiegłym roku doszło na nich do 224 zdarzeń, w których ranne zostały 33 osoby, a 37 poniosło śmierć. To więcej niż w latach poprzednich, ale też na takiej statystyce może zaważyć jeden wypadek, jak ten z 30 lipca. W wyniku zignorowania przez kierowcę, będącego pod wpływem alkoholu, znaku STOP zginęło 9 pasażerów busa - analizowała. Mówiono także o właściwym udzielaniu pierwszej pomocy w wypadkach drogowych, o potrzebie szerszej edukacji w tym zakresie, szczególnie podczas obowiązkowych kursach na prawo jazdy.

I kolejna część tematyczna panelu - zmiany jakie niesie ustawa o kierujących pojazdami. Postawione zostało pytanie czy wchodzące w życie z dniem 19 stycznia br. zapisy będą miały wpływ na poprawę umiejętności polskich kierowców. Niestety m.inn. przewidziany obowiązek odbycia w okresie próbnym kursu teoretycznego i praktycznego z bezpieczeństwa ruchu drogowego został przesunięty do 2016 roku. Swoje oburzenie w imieniu przedstawicieli instytucji i firm prowadzących ośrodki doskonalenia kierowców wyraził jeden z uczestników. Za skandal uznano podawanie jako przyczyny tego stanu rzeczy opóźnienia związane z przebudową systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zwrócono także uwagę na wysokie koszty jakie wielu szkoleniowców poniosło w związku z modernizacja czy budową infrastruktury ośrodków doskonalenia techniki jazdy. Z tym głosem zgodziła się również Anna Zielińska (fot. 10) z Instytutu Transportu Samochodowego. Z przykrością stwierdziła, że od 19 stycznia zmieni się tylko wzór prawa jazdy, system egzaminowania kierowców oraz dojdą nowe kategorie uprawnień. Plusem są te ostanie, w których podniesiono wiek dla osób chcących jeździć większymi motocyklami. Dano tym samym czas młodszym na naukę jazdy na jednośladach osiągających mniejsze przyspieszenie i prędkości. Nie wejdą za to w życie istotne elementy mające podnieść wiedzę i umiejętności młodych stażem kierowców.