(Fot.: PD@N 388-69)
^ Sławomir Niepogoda, dyrektor WORD w Chełmie (powołany 10 kwietnia 2008r.), wcześniej kierownik Działu Egzaminowania WORD w Chełmie
Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS:17 maja br. – uczestnicy projektu szkoleniowego “Wzrost kompetencji kadry ośrodków szkolenia kierowców” z Chełma i okolic zakończyli swój cykl szkoleniowy. Jak Pan ocenia ideę i realizację tego cyklu szkoleniowego?
Odpowiedź Sławomira Niepogody, dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Chełmie: Projektpod hasłem “Wzrostkompetencji kadry ośrodków szkolenia kierowców” jest moim zdaniem bardzo trafnym tematem szkoleniowym. Dzięki temu instruktorzy podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności. Kandydaci na kierowców mają możliwość skorzystania z usług nauczycieli, którzy posiadają prestiżowe certyfikaty kompetencji. W konsekwencji zyskujemy wszyscy jako użytkownicy dróg publicznych, ponieważ wyższy poziom szkolenia w ośrodkach szkolenia kierowców skutkuje profesjonalnym podejściem do zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pytanie: Jednym z elementów szkolenia - obok szkoleń stacjonarnych tzw. Dzień 1. i Dzień 2 - był e-learning i test na zakończenie. Czy – Pana zdaniem – ta metoda szkoleniowa wyprze, to tradycyjne szkolenie teoretyczne, prowadzone przez instruktora w sali wykładowej i przy użyciu wielu tradycyjnych pomocy np.: plansze, filmy itd. itp.
Odpowiedź:Szkolenie e-learningowe - moim zdaniem - jest tylko i wyłącznie uzupełnieniem tradycyjnego szkolenia, a więc bezpośredniego kontaktu kursanta z doświadczonym nauczycielem-wykładowcą, który w sytuacjach wątpliwych służy swoją radą, wiedzą i doświadczeniem. Natomiast sam e-learning może doprowadzić do tego, że będzie to przyswajanie czysto teoretycznej wiedzy oraz losowego doboru właściwej odpowiedzi bez głębszej analizy zagadnień.
Pytanie: Wracając do szkoleń instruktorów – oni sami wiele mówili o potrzebie spotkań w WORD, spotkań z egzaminatorami, zadawania pytań, uzyskiwania odpowiedzi na trudne pytania itd. itp. Jak często WORD Chełm zaprasza przedstawicieli ośrodków szkolenia do siebie?
Odpowiedź:O czasu kiedy zostałem dyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Chełmie cyklicznie organizuję spotkania szkoleniowe z kierownikami OSK oraz instruktorami nauki jazdy. Tego typu spotkania odbywają się przynajmniej dwa razu do roku. Analizujemy na nich zagadnienia związane z bieżącymi sprawami dotyczącymi organizacji ruchu drogowego na terenie miasta oraz właściwym zachowaniem kierowców. Współpraca między WORD-ami a OSK jest niezbędnym elementem wpływającym na podnoszenie jakości szkolenia, a co za tym idzie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ważnym jest, aby ta współpraca była przejrzysta, czysta i określona na jasnych zasadach. OSK są partnerami, a nie konkurencją dla WORD. W ten sposób widzę misję Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.
Pytanie: W przyszłym roku wejdzie w życie zapis ustawy o kierujących pojazdami, zobowiązujący instruktorów do corocznych szkoleń. Jaki – Pana zdaniem – powinien być zakres takich szkoleń? A co ich przedmiotem?
Odpowiedź: Bardzo dobre pytanie. Uważam, że czynni instruktorzy nauki jazdy powinni cały czas podnosić swoje kwalifikacje i dbać o rozwój wiedzy zawodowej. Zapisane w ustawie coroczne szkolenia instruktorów powinny odbywać się w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, które dysponują kadrą o wysokich kwalifikacjach oraz najlepiej znają zagadnienia związane z procesem szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców. Z doświadczenia zawodowego wiem, że nie zawsze każdy instruktor indywidualnie prowadzi samokształcenie nadążające za zmianami w przepisach. Zapis ten, jeżeli będzie właściwie realizowany, o czym mówiłem powyżej, na pewno przyczyni się do podniesienia jakości szkolenia, a co za tym idzie do wzrostu zdawalności na egzaminach państwowych.
Gratuluję pomysłodawcy projektu “Wzrostkompetencji kadry ośrodków szkolenia kierowców” podjęcia tak ważnego tematu dotyczącego całokształtu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w ramach projektu unijnego i życzę, abyśmy w przyszłości kontynuowali tak owocną współpracę. Dziękuję.
Dziękujemy za rozmowę