Przegląd prasy

Pierwszeństwo dla pojazdów na rondzie

27 marca 2007

b812f4cd8ac0136c70a470f9bd95527e854ca7c7  (190-9)

^ Kolejny typ skrzyżowania o ruchu okrężnym. Na takim rondzie pojazd A sygnalizuje zarówno skręt w prawo (wyjazd 1), a także zjazd (wyjazd 2). Przy skręcie w prawo, kierunkowskaz włączamy z chwila wjazdu na rondo, a przy zjeździe 2, zaraz po minięciu ,,jedynki’’.

To może zakrawa na dowcip, ale przy niektórych zielonogórskich rondach lawety Pomocy drogowej, dyżurują niemal na okrągło – informuje “Gazeta Lubuska”. Zdarza się, że dziennie dochodzi tam do kilkunastu kolizji i drobnych stłuczek. Nie inaczej jest w Gorzowie. Jak obliczają policjanci gorzowskiej drogówki na miejskich rondach i w najbliższej ich okolicy, rocznie dochodzi do nawet czterystu kolizji i wypadków. Dlaczego tak się dzieje? Czytelnik z Nowej Soli pisze: - Mam dużo czasu i bardzo często wychodzę na spacer. Ostatnio moim ulubionym zajęciem, jest podpatrywanie jak kierowcy radzą sobie na rondach. Strach pomyśleć, co tam się dzieje. Do kolizji dochodzi niemal codziennie, a wielu kierowców nie wie, kiedy ma pierwszeństwo, czy wjeżdżając czy zjeżdżając z ronda. O sygnalizacji aż wstyd mówić. Niemal każdy zmotoryzowany robi to inaczej. Czy tak powinno być - pyta Czytelnik z Nowej Soli. Michał Frąckowiak, szef lubuskiej drogówki mówi: - Ronda sprawiają zmotoryzowanym dużo problemów. Także dlatego, że nikt jeszcze nie pokusił się o opracowanie jednolitych zasad zachowania się na nich. Jednak podstawową zasadą jaką powinni kierować się zmotoryzowani jest, że na rondach a więc skrzyżowaniach przed którymi stoją znaki A7 - ustąp pierwszeństwo i C12 - ruchu okrężny, pierwszeństwo przejazdu mają zawsze pojazdy będące w ruchu okrężnym, a więc znajdujące się na rondzie. Nieprzestrzeganie tej reguły jest główną przyczyną kolizji i wypadków, podkreśla Frąckowiak. Dodajmy, że wspomniana zasada pierwszeństwa przejazdu obowiązuje, o ile na skrzyżowaniu (rondzie) nie ma włączonej sygnalizacji trójbarwnej lub też działają tam jedynie żółte światła ostrzegawcze. W przeciwnym wypadku musimy podporządkować się sygnalizacji świetlnej.