Przegląd prasy

PIMOT otworzył Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów

3 października 2017

PIMOT otworzył Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów
Uroczyste otwarcie Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów. Otwiera dyrektor PIMOT Karol Zielonka z Partnerami. Warszawa, 3 października 2017 r. (fot. Jolanta Michasiewicz)

Uroczyście otwarto Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów Przemysłowego Instytutu Motoryzacji z siedzibą w Warszawie. Jego działalność zainaugurowano publicznym testem zderzeniowym.

CBTiDP otwarte. W siedzibie Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie odbyło się uroczyste otwarcie Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów. Partnerem wydarzenia był Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Licznie przybyłych gości oficjalnie przywitali Karol Zielonka, dyrektor PIMOT oraz Jakub Faryś, prezes PZPM. Inaugurujące wystąpienia wygłosił Aled Williams, dyrektor programowy Euro NCAP.

CBTiDP przewidziano jako unikatową infrastrukturę badawczą, której celem będzie wsparcie przemysłu w takich kwestiach jak opracowywanie nowych wyrobów motoryzacyjnych, konstrukcji i badań, związanych z bezpieczeństwem czynnym i biernym, kompatybilność elektromagnetyczna i oddziaływanie motoryzacji na środowisko. Centrum jest wspólnym przedsięwzięciem członków powiązania kooperacyjnego skupionych wokół PIMOT.

Członkiem założonego w 2012 roku z inicjatywy Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Klastra Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów, jest m.in. Grupa IMAGE oraz Fundacja Zapobieganie Wypadkom Drogowym. Przemysłowy Instytut Motoryzacji jest natomiast Członkiem Polskiego Klastra Edukacyjnego.

CBTiDP pierwszy test. W ramach uroczystego otwarcia CBTiDP zaproszeni goście zapoznali się z możliwościami badawczymi Instytutu - w nowej Hali BLB zaprezentowany został test zderzeniowy. Była to próba zderzeniowa pojazdu kategorii L7e - "ciężkiego czterokołowca drogowego" (masa pojazdu bez wyposażenia to 450 kg). Dlaczego to tak istotna informacja? Obecnie obowiązujące przepisy nie wymagają od producentów tego typu pojazdów przeprowadzenia badań dynamicznych - crash testów. Uprawnienia do kierowania nimi mogą uzyskać już 16-latkowie, w ramach prawa jazdy kategorii B1. Wagę problemu dostrzegła niezależna, zajmująca się crash testami organizacja Euro NCAP. Test został przygotowany i przeprowadzony zgodnie z wszystkimi standardami Euro NCAP. Pojazd uderzył w specjalną barierę z prędkością 40 km/godz. - Przeprowadzony test zderzeniowy jednoznacznie wykazał, że czterokołowce nie zapewniają tego samego poziomu bezpieczeństwa, co samochody osobowe - mówił Paweł Posuniak, Kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów PIMOT. - Z uwagi na brak wymagań homologacyjnych w zakresie bezpieczeństwa biernego konstrukcji pojazdu oraz niewielkie wymiary, auta te nie chronią użytkowników nawet podczas zderzenia z prędkością poniżej dopuszczalnej w obszarze zabudowanym - dodał Posuniak.

Panel dyskusyjny. W programie przewidziano także panel dyskusyjny, w którym udział wzięli: Veneta Vassileva (ACEM), Aled Williams (dyrektor programowy Euro NCAP), Javier Rojas (prezes ARIES INGENERIA Y SYSTEMS s.a.) oraz Andrzej Grzegorczyk (wiceprezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym). Prowadzenie panelu - Robert Przybylski. (jm)