Przegląd prasy

Polska edycja programu ROSYPE

25 października 2010

8ef5530f1bf8e4a9c85d68e48ad1c0d5c125ad9d(Fot.: PD@N 362-12)

ROSYPE (Road Safety for Young People in Europe)  to europejski program edukacyjny na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drodze organizowany przez Michelin i współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej. W ciągu trwania całego programu (2009 -2012) obejmie on swoim zasięgiem 700 tys. młodych ludzi w całej Europie. Celem programu jest zwiększenie świadomości dotyczącej bezpieczeństwa drogowego wśród dzieci i młodzieży – w tym młodych kierowców, którzy są najczęstszymi uczestnikami wypadków drogowych.

a885ed931548d1866105c676d756235264bcb2dccb7d153b9cd7800698cd5582882faa8f5aa92c49

96c181a880923d1d680cfbcddd40171ee7b35fd0c863fedacdea970545336bf46b799434a486417f

832d97b49142d0cc739b4ebc92078a5be5cbd93129e4f1d9d15dda9adc2936e823533129622135c6

b379f3a4bccc49b3b224f704fc7f2b9e2e00f01d(Fot.: PDN 362-33-39jm)

^ W pięknie odnowionym gmachu Politechniki Warszawskiej odbyła się debata poświęcona poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wśród gości zaproszonych (kolejno): ST. ASP. Robert Niedbało (Komenda Stołeczna Policji); Emilia Krawczyk (Krajowa Rada BRD); Tomasz Matuszewski (WORD Warszawa); Andrzej Grzegorczyk (Instytut Transportu Drogowego); Adam Jasiński (Krajowa Rada BRD); prof. Stanisław Radkowski (Politechnika Warszawska); dr Jerzy Jackowski (Wojskowa Akademia Techniczna)

Inauguracja programu w Polsce miała miejsce 20 października br. W Warszawie miała miejsce na terenie Politechniki Warszawskiej (25-26.10) w ramach inauguracji zaprezentowano symulatory - prawidłowego ciśnienia i zderzeń; przeprowadzono konkurs znajomości przepisów ruchu drogowego i pokaz ratownictwa medycznego; zorganizowano także debatę z udziałem ekspertów dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego. "Młodzi ludzie ofiarami i sprawcami wypadków drogowych - prędkość, potrącenia pieszych" - tak brzmi tytuł debaty zorganizowanej dla studentów Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej. Podczas debaty połączonej z prezentacją Policji o przyczynach i skutkach wypadków drogowych, ze studentami będą rozmawiać eksperci ds. bezpieczeństwa na drodze. W debacie, uczestniczyli: Andrzej Grzegorczyk, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego z Instytutu Transportu Samochodowego, Andrzej Szklarski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji w Warszawie i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz specjaliści z Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej. Każdego roku na świecie w wypadkach drogowych ginie ok. 1,2 miliona osób. Według WHO wypadki drogowe to najczęstsza przyczyna śmierci młodych ludzi (do 25 r. życia). Statystyki policyjne w Polsce pokazują, że młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat spowodowali 8609 wypadków drogowych w 2009 roku, w których poniosło śmierć 891 osób. W samym województwie Mazowieckim w 2009 roku były 5763 wypadki drogowe, w których śmierć poniosło 786 osób, a rannych zostało 7082 osób. Dlatego tegoroczna edycja programu ROSYPE w Polsce jest adresowana do młodych i niedoświadczonych kierowców, których zachowania na drodze dopiero się kształtują.

Przed debatą oraz następnego dnia odbyła się część praktyczna programu ROSYPE. Organizatorzy udostępnili studentom dwa symulatory: symulator jazdy na oponach o prawidłowym i nieprawidłowym ciśnieniu, sprowadzony specjalnie z Francji przez organizatora programu Michalin oraz symulatora zderzeń, który pozwoli studentom odczuć skutki czołowego zderzenia o małej prędkości, udostępnionego przez Instytut Transportu Samochodowego. Jak pokazują statystyki policyjne większość wypadków spowodowana jest przez nadmierną prędkość i brawurę młodych kierowców. Studenci olsztyńskiej uczelni w bezpiecznych warunkach będą się mogli przekonać jak reaguje samochód w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach na drodze i wyciągnąć wnioski z tej lekcji.

Symulator jazdy na oponach o prawidłowym i nieprawidłowym ciśnieniu. Młody człowiek, który odbędzie jazdę w symulatorze przekona się, jak reaguje samochód w sytuacjach, w których trzeba gwałtownie zahamować lub skręcić, gdy opony mają prawidłowe lub nieprawidłowe ciśnienie oraz gdy są w dobrym stanie, bądź są zużyte.

Symulator zderzeń pozwoli studentom odczuć skutki czołowego zderzenia przy małej prędkości, udostępnionego przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie oraz Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Olsztynie.

W Polsce, adresatem tegorocznej edycji programu ROSYPE są studenci. Projekt realizowany jest na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie (21-22.10), Politechnice Warszawskiej (25-26.10) oraz Politechnice Gdańskiej (28-29.10). W Warszawie w ROSYPE wezmą udział także studenci Wojskowej Akademii Technicznej. W polskiej edycji programu partnerami Michelin są Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) w Olsztynie, Warszawie i Gdańsku, Instytut Transportu Samochodowego oraz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Politechnika Warszawska, Wojskowa Akademia Techniczna, Politechnika Gdańska. Program uzyskał także merytoryczne wsparcie Komendy Głównej Policji oraz Polskiego Czerwonego Krzyża (PCK). Częścią programu ROSYPE są także organizowane przez PCK pokazy resuscytacji oddechowo-krążeniowej, pokazy na fantomie oraz pomiar ciśnienia. Przez dwa dni na każdej uczelni studenci będą mogli rozwiązywać testy na prawo jazdy. Nagrodą główną dla zwycięzcy w konkursie za najlepszy wynik w testach na prawo jazdy jest kurs w Szkole Bezpiecznej Jazdy, ufundowany przez Michelin - organizatora programu.

Program ROSYPE jest częścią strategii Michelin zmierzającej do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ograniczenia liczby wypadków drogowych. Firma Michelin działa w Stowarzyszeniu Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (GRSP - Global Road Safety Partnership) i od wielu lat zaangażowana jest w projekty związane z promowaniem wśród kierowców świadomości wpływu prawidłowego ciśnienia w oponach na bezpieczeństwo jazdy.

W Europie, Program Michelin, współfinansowany przez Komisję Europejską jest realizowany w całej Europie. ROSYPE potrwa do 2012 r. i obejmując trzy grupy wiekowe:

- dzieci w wieku od 6 do 13 roku życia, które w ramach kampanii edukacyjnej poznają zasady bezpiecznego poruszania się po drogach;

- młodzież w wieku od 13 do 18 lat, która dzięki kampanii nauczy się bezpiecznego poruszania się po drogach pieszo, na skuterach motorynkach;

- młodych kierowców (studentów) w wieku od 18 do 25 lat, którym kampania ma pokazać jak bardzo stan techniczny samochodu, w tym prawidłowe ciśnienie w oponach, wpływa na ich bezpieczeństwo i bezpieczeństwo jazdy.